Ken Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Om man börjar använda sig av DHCP angånde nätverksskrivarna, så blir man väl ändå tvungen att skapa en port med den ipadressen, som DHCP ger åt själva skrivaren, när man skapar drivrutinen. Vad är då vitsen med att använda sig DHCP? Eller har jag förstått det helt fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 (edited) Precis, skrivare ska inte ha DHCP, utan en fast adress. (Men du behöver ju inte skapa någon port, dela ut skrivaren med ett namn så blir det enklare.) Edited April 21, 2010 by odenxt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Jag kör min HP C4380 med DHCP mot min D-Link utan problem, när den en gång blivit tilldelad en adress så behåller den adressen då jag aldrig stänger av skrivaren. Även om jag stänger av både dator skrivare så får dom samma IP igen så dlinken håller förmodligen reda på macadresserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 Detta antagligen för att du antagligen har lång Lease time på din DHCP pool. Default värde 7 dagar, men jag tror som sagt att routern håller reda på macadresserna och ger samma IP-adress vid ny begäran. Hur som helst har jag aldrig några problem. Däremot fick jag problem när skrivaren hängde på BBB´s router och alltså låg öppen på nätet. Då hände att andra i närheten som också körde trådlösa skrivare lyckades hänga på min skrivare istället för sin egen så att jag fick utskrifter från diverse håll. Jag blev tvungen att stänga av BBB´s trådlösa och hänga på en egen router för skilja på näten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 Om alla andra enheter är avstängda när man ansluter en ny skulle det teoretiskt kunna hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts