Gå till innehåll

Återställning av sparad information efter recovery


Ellech

Recommended Posts

Har blivit tvungen att köra en recovery på min dator. När jag ska försöka återställa filerna ser man att alternativen inte syns. Se bild

Är det någon som har några tips om vad jag ska ta mig till.

Vill ju inte börja använda programmen nu för vid återställning blir allt jag skrivit överskrivet så att säga.

Har provat avancerade återställningar också utan resultat, den lyckas inte identifiera filerna som jag vet ligger på den flyttbara hårddisken.

Ellech

post-11092-1274870952,23_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

vilken form av Recovery, Återställning är det fråga om?

Fullständig Windows Återställning, har du Vista skiva?

Vad är det för dator?

Se bifogad länk.

http://www.vistax64.com/vista-general/226642-system-restore-external-hardrive.html

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis detta råkade jag ut för då jag försökte med en Recovery-skiva för W7 64 bit.

Man startar från skivan & återställer datorn helt med pgm & allt i ordning.

Sedan var det filer et.c som skulle tillbaks & då hittades ingen backup trots att min externa USB-disk var inne i dockan i datorn.

Lösningen? Tog ut USB-disken & väntade ca 10-15 sek & sedan in med den igen så dök backup-enheten upp.

Rätt konstigt egentligen, men återställnings-pgmt "kände väl inte av" USB-disken förrän jag tröck in den "under gång"?

Testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilken form av Recovery, Återställning är det fråga om?

Fullständig Windows Återställning, har du Vista skiva?

Vad är det för dator?

Se bifogad länk.

http://www.vistax64.com/vista-general/226642-system-restore-external-hardrive.html

Mvh

Mats H

Hej,

Jag har gjort en system recovery från D-partionen på datorn (med vägledning av ASUS tekniker). Detta var frågan om en total återställning till ursprungsvärdena vid leverans. Sedan har jag kompletterat med SP2 som ju inte ingick. Dator ASUS notebook.

Jag känner väl att mitt problem är identiskt med "lollies" i din hänvisning, medan "rive0108" pratar mer om fullständig återställning. Håller du med mig om detta? Enligt det som stod i din länk fick väl inte "lollies" löst sitt problem

Därför kvarstår utmaningen att föra över dokumenten på den fristående backup disken till min dator? trots att jag provat alla tankar som gavs till Lollie.

Har du eller någon annan några andra tankar om hur man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis detta råkade jag ut för då jag försökte med en Recovery-skiva för W7 64 bit.

Man startar från skivan & återställer datorn helt med pgm & allt i ordning.

Sedan var det filer et.c som skulle tillbaks & då hittades ingen backup trots att min externa USB-disk var inne i dockan i datorn.

Lösningen? Tog ut USB-disken & väntade ca 10-15 sek & sedan in med den igen så dök backup-enheten upp.

Rätt konstigt egentligen, men återställnings-pgmt "kände väl inte av" USB-disken förrän jag tröck in den "under gång"?

Testa...

Eftersom du inte ser din gamla backup kan det ju vara så att du i det läget du hamnat i nu "inte har någon backup gjord" dvs burken har ju återställts till leveransläget & då var ingen backup gjord.

Men om du gör en backup nu ( bara en liten en på en enda mapp) & lägger den på samma media som den gamla backupen ligger på, KANSKE även den gamla backupen dyker upp?

Gör först en backup på backup-filen med hjälp av annan dator till annat media/hårddisk. Nya backupen kanske skriver över den gamla backup-filen?

I W7 får man möjlighet att dels skapa en backup för filer et.c. Dessutom kan man välja att göra backup för hela systemet som det ser "just nu" inkl pgm mm.

Första gången detta görs får man dessutom möjlighet att skapa en recovery-skiva där hela backup-proceduren kan startas från.

Då du gjorde din backup, fick du ingen möjlighet att skapa en sådan skiva?

Det var en sådan jag använde mig av & hela burken var återställd inom 3 tim inkl 2 uppdateringar fr Windows update.

Men kanske tipset om att göra en mindre backup nu, "väcker" den osynliga backup-filen?

Gådd lökk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har gjort en system recovery från D-partionen på datorn (med vägledning av ASUS tekniker). Detta var frågan om en total återställning till ursprungsvärdena vid leverans. Sedan har jag kompletterat med SP2 som ju inte ingick. Dator ASUS notebook.

Jag känner väl att mitt problem är identiskt med "lollies" i din hänvisning, medan "rive0108" pratar mer om fullständig återställning. Håller du med mig om detta? Enligt det som stod i din länk fick väl inte "lollies" löst sitt problem

Därför kvarstår utmaningen att föra över dokumenten på den fristående backup disken till min dator? trots att jag provat alla tankar som gavs till Lollie.

Har du eller någon annan några andra tankar om hur man kan göra?

Hej,

efter vad jag läst på nätet,

så "finns ingen backup", eftersom du gjort en fabriksåterställning.

Datorn känner inte igen det du gjort tidigare.

Ser du ngt på den externa disken?

Kanske ngt "File Recovery" program kan vara till hjälp?

Någon med fler ideer?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Syns den externa hårddisken i Datorn och/eller Diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera)?

Ja den syns när jag tittar på innehållet "som vanligt" om du förstår vad jag menar

Nu förstår jag vad du menar. Jag tror inte att den syns (se bilaga)

Ellech

post-11092-1275239706,34_thumb.jpg

Redigerad av Ellech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte ser din gamla backup kan det ju vara så att du i det läget du hamnat i nu "inte har någon backup gjord" dvs burken har ju återställts till leveransläget & då var ingen backup gjord.

Men om du gör en backup nu ( bara en liten en på en enda mapp) & lägger den på samma media som den gamla backupen ligger på, KANSKE även den gamla backupen dyker upp?

Gör först en backup på backup-filen med hjälp av annan dator till annat media/hårddisk. Nya backupen kanske skriver över den gamla backup-filen?

I W7 får man möjlighet att dels skapa en backup för filer et.c. Dessutom kan man välja att göra backup för hela systemet som det ser "just nu" inkl pgm mm.

Första gången detta görs får man dessutom möjlighet att skapa en recovery-skiva där hela backup-proceduren kan startas från.

Då du gjorde din backup, fick du ingen möjlighet att skapa en sådan skiva?

Det var en sådan jag använde mig av & hela burken var återställd inom 3 tim inkl 2 uppdateringar fr Windows update.

Men kanske tipset om att göra en mindre backup nu, "väcker" den osynliga backup-filen?

Gådd lökk...

Tack så mycket för tipset. Ska testa detta imorgon bitti!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte ser din gamla backup kan det ju vara så att du i det läget du hamnat i nu "inte har någon backup gjord" dvs burken har ju återställts till leveransläget & då var ingen backup gjord.

Men om du gör en backup nu ( bara en liten en på en enda mapp) & lägger den på samma media som den gamla backupen ligger på, KANSKE även den gamla backupen dyker upp?

Gör först en backup på backup-filen med hjälp av annan dator till annat media/hårddisk. Nya backupen kanske skriver över den gamla backup-filen?

I W7 får man möjlighet att dels skapa en backup för filer et.c. Dessutom kan man välja att göra backup för hela systemet som det ser "just nu" inkl pgm mm.

Första gången detta görs får man dessutom möjlighet att skapa en recovery-skiva där hela backup-proceduren kan startas från.

Då du gjorde din backup, fick du ingen möjlighet att skapa en sådan skiva?

Det var en sådan jag använde mig av & hela burken var återställd inom 3 tim inkl 2 uppdateringar fr Windows update.

Men kanske tipset om att göra en mindre backup nu, "väcker" den osynliga backup-filen?

Gådd lökk...

Backup görs med hänvisning till dagens datum. Har blivit tvungen att rensa bort gamla backup'er pga utrymmesproblem när jag skulle göra nya. Vad tror du? Kan jag köra utan att göra en kopia av det som ligger där? ( se bilagor) där har tidigare legat äldre datum som jag tagit bort.

Ellech

post-11092-1275240052,45_thumb.jpg

post-11092-1275240070,66_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade inte tyvärr, verkar som om datorn inte ser den back-upen som är gjord, för den nya som jag gjorde nu i morse kom upp direkt. Dessutom under tiden jag gjorde den nya back-upen så var där ingen text efter "sista lyckade backup"

Tankar om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte helt enkelt kunna klicka på backup-filen & sedan få välja vilket pgm som ska användas?

Gissar att det inte heller funkar, men kanske värt ett försök?

Börjar ta slut på idéer...

Den har inte det formatet. Man ser inte vilka filer som ligger där? Jag börjar bli riktigt orolig eftersom det är nästan 2 år med dokument.

Som tur var har jag sparat mitt arbete på en minnessticka också! Men allt det roliga är borta foton och filmer etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

kanske detta kan vara något för dig?

This Windows® operating system supplemental utility restores backups made on Microsoft® Windows XP and Windows Server® 2003 to computers running Microsoft Windows Vista and Windows Server 2008.

http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6182749.html

Här hittar du programet:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=7da725e2-8b69-4c65-afa3-2a53107d54a7

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske detta kan vara något för dig?

This Windows® operating system supplemental utility restores backups made on Microsoft® Windows XP and Windows Server® 2003 to computers running Microsoft Windows Vista and Windows Server 2008.

http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6182749.html

Här hittar du programet:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=7da725e2-8b69-4c65-afa3-2a53107d54a7

Mvh

Mats H

Tack för tipset ska ta en titt på detta imorgon när huvudet är mer på klart

Hör av mig imorgon om jag lyckas få in mina dokument i maskinen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...