Gå till innehåll

bärbar dator - windows 7 wake up ?


Nilsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Nu är jag trött på det här - går in i routern för att se Loggen och det står så här:

Jun 8 03:07:40 2010 WAN DHCP client receive DHCP Ack

Jun 8 04:37:40 2010 WAN DHCP client receive DHCP Ack

Jun 8 06:07:40 2010 WAN DHCP client receive DHCP Ack

men varken jag eller systern har vart inne efter klockan 2 på natten men det verkar som min bärbara dator vaknar ur sig självt lr vad man ska säga och sedan så händer det något för jag sov efter kl tolv 00 igårnatt.

Någon som kan snälla hjälpa mig hur ska jag se / ta reda på varför och hur datorn startas och kanske stängs av mitt i natten av sig självt ?

har windows7 ska jag kolla på schemaläggaren eller Loggboken lr vart ?

för det är väldigt irriterande att se de där tiderna kl 3 och 4 på natten!

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska kolla är klockan i din router. Det kan mycket väl vara att de angivna tiderna är helt annorlunda i verkligheten. Om detta är fallet så behöver du ju inte lägga mer energi på huruvida datorn startar mitt i natten eller inte.

Nä är jag ingen expert på nätverk... men hur får du idén att datorn slår igång? Kolla loggboken om det verkligen stämmer men av det jag kan utläsa är inte dina bifogade rader något bevis för att din laptop har startat alls. Det är något som skett i din router.... Men jag kan ha fel.

Om det nu är så att datorn startar av sig själv så får du förhindra det genom en inställning i BIOS. Vanligast är det väl att du letar efter "Wake on LAN" och avaktiverar det.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

i schemaläggaren ser du vad som pågått, troligen olika uppdateringsförsök.

Lite information om de olika energisparlägen som finns.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions

Mvh

Mats H

Edit:

post-10900-1275976393,78_thumb.jpg

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

Var nog ute på tunn is med att det bara är din dator gör något!

http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-1030584.html

Här framgår nog mera korrekt vad som sker:

"DHCP IP address lease conversation

When a DHCP client initializes TCP/IP for the first time, it must acquire an IP address using DHCP. This process results in a four-part conversation between the DHCP client and server. The process proceeds as follows:

1. The client computer detects no indication of the location of any DHCP server, so it broadcasts a DCHP Discover packet in an attempt to locate a DHCP server.

2. Once a DHCP server receives the DHCP Discover packet and determines that it can accommodate the client’s request, it responds with a DHCP Offer message.

3. When the client receives the DHCP Offer message, it broadcasts a DHCP Request frame to inform all DHCP servers that it has selected an address from a specific server.

4. The DHCP server receives the DHCP Request packet and responds with a DHCP ACK message. The IP address, which is set to the proposed address for the client, is configured."

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om nätverkskortet har påverkats så vaknar datorn i vissa fall, beroende på vilken typ av "sömn", och andra alternativ man valt i energispar.

En mindre djungel detta! :)

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...