GoranE Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 I min HP laptop med Windows 7 finns två versioner av IE8, en 32-bit och en 64-bit. Jag är osäker på vilken som var installerad från början men jag har provat med båda... Vilken bör man använda? Frågan motiverad av att vissa web-siter inte fungerar fullt ut med 64-bit, medan om jag byter till 32-bit så funkar allt som det ska igen... En annan sak: I den här nya HP-datorn kan jag inte editera en Google web-sida med hjälp av IE8, ingen av dom, medan det går utmärkt att editera samma Google-sida med IE8 i min gamla Acer laptop med XP... Vem ska man skylla det på: HP eller Google? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 (edited) Om du ska kunna använda flash och de flesta andra tillägg så måste du köra 32 bitars internet explorer. Editera google? menar du att itta på källkoden till sidan? i så fall är det "f12" eller "verktyg -> utveklingsvektyg" eller som i XP "Visa -> Källa" Edited June 14, 2010 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Antar att det handlar om Google Sites? Det enda som krävs är väl att JavaScript är aktiverat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 (edited) Till si3rra: Med editera Google-sida menar jag att redigera en web-sida gjord i Google site. Till JoWa: Java är aktiverat - men det hjälper inte... Edited June 14, 2010 by GoranE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 hur redigerar du den?? någon editor eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Man loggar in och trycker på Redigera sida, så kan man ändra sidan, som i en ordbehadlare, eller växla till html-läge, om man föredrar att jobba så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 Just det, men det funkar inte med IE8 som går i Windows 7 - dessvärre. Däremot går det utmärkt med IE8 som går i XP... Knepigt, va, men efter mycket läsande på Google så får man veta att det går att redigera även i Win7 - om man använder Google Chrome eller Firefox så därför har jag för första gången någonsin använt en annan browser än IE... Så kvar står frågan: Är det Google's eller HP's fel att det blev så där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Här fungerar det alldels utmärkt i Internet Explorer 32 bitars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Microsofts fel förstås Nej jag har inget seriöst förslag. Själv sköter jag ett par Google site-sidor med Dragon (Chromium). Det går finfint det. Undviker IE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 Här fungerar det alldels utmärkt i Internet Explorer 32 bitars. Med IE8 i OS Windows 7? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Med IE8 i OS Windows 7? Ja ie8, 32 bitar i Windows 7 Ultimate. Har du installerat java, flash och lite sådär till din ie tro? Java- > http://www.java.com/sv/download/ Flash -> http://get.adobe.com/flashplayer/?promoid=BUIGP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Java behövs inte bara JavaScript. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 http://www.javascript.nu/javascript/tester.shtml klarar du "javascript"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 Sorry, men nu har jag ställt till det för mig: Jag ville installera om Adobe Flash Player - men det funkar inte längre att installera det, trots att jag först avinstallerade det gamla... Vad göra nu då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 14, 2010 Share Posted June 14, 2010 Måste ju bara klargöra så att du nu kör med 32 bitars Internet explorer och inte 64 bitars!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 (edited) Ja, det är 32-bit-ars nu - eftersom skillnaden för 64-bit-ars är att det står 64-bit i Om-popup-en. I kontrollpanelens programlista står bl.a: Adobe Flash Player 10 ActiveX, 6MB Det borde betyda att Flash är installerat - trots att den säger att installationen int kan genomföras...(?) Edited June 15, 2010 by GoranE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 (edited) HEJ! Nu har jag lyckats få in: Adobe Flash Player 10 ActiveX, 10.1.53.64 Adobe Flash Player 10 Plugin, 10.1.53.64 - båda på 6MB Behövs båda? Edited June 15, 2010 by GoranE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoranE Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 Dock kvarstår frågan: I HP-datorn kan jag inte editera en Google web-sida med hjälp av IE8, ingen av dom, medan det går utmärkt att editera samma Google-sida med IE8 i min gamla Acer laptop med XP... Vem ska man skylla det på: HP eller Google? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts