Space Posted July 1, 2010 Share Posted July 1, 2010 Har installerat ett trådlöst nätverk mellan min laptop och min stationära Delldator. Har delat ut en map (MRX Software) från laptoppen men när jag ska öppna den i Delldatorn får jag följande meddelande. "Det går inte att komma åt \\INGVAR-LAPDATOR\MRX Software" Klickar på diagnostisera och får då följande information. "MRX Software är tillgänglig men användarkontot som du loggade in med nekades åtkomst. Kontrollera att du angav sökvägen korrekt och att du har behörighet att komma åt den delade mappen" Delldatorn frågar inte efter något användarkonto som jag ska logga in på och min behörighet ska vara OK vad jag ser. Var kan felet ligga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted July 1, 2010 Share Posted July 1, 2010 Bägge datorerna i samma arbetsgrupp? Samma konto och lösenord på bägge datorerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Space Posted July 1, 2010 Author Share Posted July 1, 2010 Bra frågor! Delldatorn har jag ett lösenord och i laptoppen ett annat och kontona har jag aldrig behövt fundera på. Hur går jag tillväga för att få arbetsgrupp, konto, och lösenord samma i de båda datorerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted July 1, 2010 Share Posted July 1, 2010 (reservatyion: har inte tillgång till Vista) Arbetsgrupp: Egenskaper på datorn, fliken Datornamn Användarnamn: Kolla vem du är inloggad som genom att klicka på Start-knappen. Användarnamnet står högst upp. Om det inte är samma, skapa det konto tu vill använda, på den dator som inte har det och tilldela Admin-rättigheter. Se även till att de har samma lösenord (Kontrollpanelen/Användare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Space Posted July 1, 2010 Author Share Posted July 1, 2010 Jag har nu ändrat så att jag har samma arbetsgrupp och användarnamn på båda datorerna. Men nu hittar inte nätverket det nya namnet. Det gamla ligger på Z: Hur ändrar jag till det nya namnet i Z:? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted July 1, 2010 Share Posted July 1, 2010 Högerklicka på Z: och välj Disconnect. Skapa sen en ny uppmappning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts