Gå till innehåll

Det där med grundspråk i köpta datorer


perbear

Recommended Posts

Egentligen får jag väl skylla mig själv att jag håller fast vid att ha engelska som grundspråk på operativet men i alla fall. Men jag känner mig frustrerad när jag försöker jämföra olika märken och modeller. Där är det nästan till 100 % svenska Windows 7 som gäller och jag har W7 på de gamla datorerna som jag vill byta ut. Hur är det med de där recoveryskivorna som man många gånger får med vid nyköp av dator och som för det mesta innehåller BÅDE engelska och svenska språkversioner av operativet, kan man utnyttja dom för att byta från ena språket till det andra? Och vad behöver man tänka på när det gäller förinstallerat material är det också bara att sätta i DVD-skivan för drivrutiner och annat och installera eller måste man spara ner, t.ex. med Easy Transfer? För sedan behöver man väl rensa hårddiskarna innan man gör en (ny)installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan så vitt jag vet INTE byta systemspråk när du väl har aktiverat operativet. Har du alltså aktiverat Windowslicensen på en engelsk installation så får du vackert fortsätta med engelskt systemspråk.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan så vitt jag vet INTE byta systemspråk när du väl har aktiverat operativet. Har du alltså aktiverat Windowslicensen på en engelsk installation så får du vackert fortsätta med engelskt systemspråk.

Så då skall man alltså INTE aktiveranär operativet man startar upp datorn första gångn? Eller skall man byta ut hårddisken som sitter i vid köpet mot en ny blank och installera på nytt utan att ha startat den nyinköpta datorn dess förinnan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då skall man alltså INTE aktiveranär operativet man startar upp datorn första gångn? Eller skall man byta ut hårddisken som sitter i vid köpet mot en ny blank och installera på nytt utan att ha startat den nyinköpta datorn dess förinnan?

Nu kan jag inte svara säkert på hur det ligger till med förinstallerade datorer, men med retail-licenser är det som jag säger... man kan installera vilket grundspråk man vill innan man har aktiverat licensen... efter aktivering är det kört. Vad gäller OEM-licenser, är det troligen så att man inte kan välja något annat grundspråk än dom som presenteras vid uppstarten av datorn. Ofta kan man välja bland t.ex dom nordiska språken, ibland finns bara ett grundspråk... beroende på vilken tillverkare man valt.

Säkrast är så klart att köpa datorn med det språk man vill. Alernativt väljer man Windows Ultimate... då kan man ladda ner dom språk man vill, och byta fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Advanced user

Tyvärr så kan du nog bara ändra visningsspråk tyvärr!

i alla fall om jag minns rätt. :)

Är ganska ny på forum och sådant, bara så att ni vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig oftast till Dell och där har jag ju en fördel om jag går genom en försäljare, för då specificerar jag att den nya datorn skall ha engelskt operativ. Nu är det så att de som jag tänker byta ut har jag installerat retailversioner av engelska operativ (W7 Professional) och det är närmast de som jag vill använda på de nya datorerna. Om jag fortfarande väljer Dell så har jag ju numera möjlighet att köpa färdiga system hos bland andra Dustin och El-giganten men där gäller svenskt operativ. Det är därför som jag frågar som jag gör. Skulle jag välja att köpa ett färdigt system så skulle jag ju kunna göra som jag skrev tidigare, köpa en extra hårddisk, sätta in den och installera den nuvarande engelska versionen av W7 och återinstallera alla drivrutiner och extraprogram. För en sak är väl helt klart - att lägga till baka en backup med hela systemet från en gammal dator av annat märke och modell är väl helt dömt att misslyckas, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker använda dom retail-licenser du redan har, så borde du väl köpa datorer utan operativsystem... finns ju ingen anledning att betala för ett operativsystem som du inte kommer att använda. Eller har jag missuppfattat upplägget?

Köper du färdiginstallerade datorer och vill byta till dom retail-licenser du redan har, så behöver du ju inte köpa nya diskar av den anledningen. Det är ju bara att radera systempartitionen och göra en "clean install" med din retailversion. Drivrutiner hämtar du på datorns hemsida, i den mån du inte får dom direkt via Windows update. Extraprogrammen som du kallar dom, brukar också finnas på hemsidan i den mån det verkligen är något du behöver. Personligen anser jag att datorerna mår betydligt bättre UTAN allt skräp som tillverkarna envisas med att pracka på oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...