PCGuiden Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 har ett mycket svagt minne att man kan visa video och vara typ Dj med program i Winamp ... heter det shoutcast ? Kan man koppla datorn till en förstärkare och få med ljudet därifrån till videon? Någon som kan vägleda mig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 med shoutcast kan du sätta upp en "server" och sända musik. Winamp ansluter till shoutcast servern och sen ansluter du en annan dator/winamp till serverns IP. Vad ska du göra med Winamp och VHS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Jag skall sända ljud & bild från Lång SM i Orientering, och behöver något som fungerar ihop, tips? Kanske även tips på en bra webbcamera för runt 700-1000 :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 (edited) Jag föreslår Yawcam för att streama sändningen. Inbyggd webserver med möjlighet att sända från egen domän. Kan också rekommendera någon av Microsofts HD-kameror. Inte lika bra som en "riktig" kamera, men betydligt bättre än dom webcams man är van vid sedan tidigare. Edited August 17, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Det blev en Microsoft LifeCam HD-6000 (USB) från wesellcds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Kan du förklara detta lite närmare Inbyggd webserver med möjlighet att sända från egen domän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 Nej, jag har aldrig testat. Bara sett upplägget "in action" och läst vad jag kommit över ang. Yawcam. Jag antar dock att man streamar via den inbyggda webbservern på en adress från egen domän som pekar mot aktuellt IP. Du sänder alltså från http://<ditt IP>, men folk som vill titta, surfar in på http://webcam.dindomän.se Lite som att köra en FTP-server från PC´n. Peka adressen mot rätt IP gör du så klart hos webbhotellet. Det kanske verkar invecklat men är egentligen ganska lätt... skapa en subdomän och kör igång programmet. Sen är det bara att pilla och plugga manual samtidigt...! Bättre du frågar om/när du kör fast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 ok vi får testa framledes... har real com här för att koppla in internet det funkar inte som det skall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Nu har jag installerat programmet och det fungerar även för andra tittare... kanonprogram... Nu behöver jag bara skicka länken till han som har han som hemsidan så fungerar det Få man med ljud på något vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 17, 2010 Author Share Posted August 17, 2010 Hur kopplar man en mic till Datorn??? är det 3,5 utgång man skall använda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 17, 2010 Share Posted August 17, 2010 det borde du väl få via webcamens microfon? Har som sagt aldrig provat programmet...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts