Gå till innehåll

Skillnad mellan Microsoft Update och Windows Update i Windows 7


andreas72

Recommended Posts

Hej!

När jag installerade Office 2010 fick jag i slutet av installationen upp några alternativ för uppdateringar. För det rekommenderade alternativet står det bl.a.:

"Om du använder den här inställningen aktiveras tjänsten Microsoft Update och Automatiska uppdateringar. Viktiga och rekommenderade uppdateringar installeras sedan automatiskt för Office och annan programvara från Microsoft."

Vad jag sedan upptäckte när jag valt detta alternativ var att inställningarna för Windows Update i kontrollpanelen hade ändrats. Tidigare hade jag ställt in så att WU skulle söka efter uppdateringar men meddela mig innan de hämtas och installeras, men nu blev det plötsligt ändrat till "Installera uppdateringar automatiskt". Så jag blir lite förbryllad av detta eftersom jag inte tycker att en inställning man gör i en Office-installation borde ha påverkat inställningarna jag gjort för Windows Update i kontrollpanelen. Eller är är Microsoft Update samma sak (eller en del av) Windows Update, och att detta är förklaringen på varför inställningen jag gjorde under Office-installationen också ändrade inställningen jag gjort för Windows Update i kontrollpanelen?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är är Microsoft Update samma sak (eller en del av) Windows Update, och att detta är förklaringen på varför inställningen jag gjorde under Office-installationen också ändrade inställningen jag gjort för Windows Update i kontrollpanelen?

Huvudet på spiken! Precis så är det!

Nu är det ju inte lika ofta det kommer uppdateringar till Office så du kan lugnt ställa tillbaka dina inställningar som du hade dom tidigare. Detta påverkar således även Office-uppdateringar.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, tack för svaret!

För att få ett litet historiskt perspektiv på detta: Visst har Microsoft Update tidigare inte varit en del av Windows Update, utan antingen körde man Windows Update och fick då bara uppdateringar för OS:et eller så uppgraderade man till Microsoft Update och kunde då även hämta uppdateringar för Office och andra Microsoftprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...