Photofred Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 Hej! Jag fotar väldigt mycket och får stora mängder data, då jag sparar både kamerans Rawfil och behandlar dem och sparar .jpg versioner. Finns det något väl fungerande sätt att lagra bilderna hos något webbhotell (helst inte egen server). Såg en tjänst som heter www.crashplan.com kanske det kan vara något? Idéer tips och förslag mottages gärna. Tack på förhand! // Photofred Quote
PCGuiden Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 Hur stor utrymme behöver du .. är väl den första frågan Snackar vi GB eller TB jag menar du snackar ju RAW bilder som är ganska stora vad jag hört Quote
Photofred Posted September 23, 2010 Author Posted September 23, 2010 Hej PC Guiden. Du får ursäkta min otydlighet, men det är rätt som du säger Rawfilerna blir stora, uppemot 10-12 mb per bild.. Så helt klart är en Gigabyte lösning bäst. Quote
PCGuiden Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 Vill du ha ett webbhotell och dess utrymme kör på ett privatpaket på binero 200GB eller företagspaketet 300 GB (138:-/mån) Lägga in bilder kan du göra som jag har gjort på http://bilder.pcguiden.org/ bildstorlek max 32mb styck.. Bra om man vill visa någon bild på forum... det blir en bildtagg när man laddat upp bilden... Jag har Privatpaketet 69:- /mån Quote
Photofred Posted September 23, 2010 Author Posted September 23, 2010 Klart bäst vore egentligen om det fanns någon TB lagringsmöjlighet, eftersom en dag på racingbanan ofta drar med sig en sparad bildmassa på 2-3 GB. Har ni något förslag på det? PC Guiden, Tack för dina svar, det funkar säkerligen klockrent till en början men 200-300 GB blir lite för lite är jag rädd. Quote
Nicklas Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 Varför ska det tvunget vara en online lagring? Med tanke på mängden tycker jag inte det verkar som en hållbar lösning. Om det är backup du är ute efter så skaffa hellre portabla hårddiskar att förvara i kassaskåp, bankfack eller hos någon betrodd bekant. Vill du publicera bilder så andra kan se dem bör du hellre lägga upp de absolut bästa och dessutom inte i RAW format, då räcker nog några 200GB mer än väl. Quote
PCGuiden Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 TB lagring då lär du få betala en bra slant skulle jag tro. Tyvärr vet jag inte om det finns TB lagring , har sökt runt lite men inte funnit någon tjänst Quote
PCGuiden Posted September 24, 2010 Posted September 24, 2010 Varsågod: http://www.f-secure.com/sv_SE/products/home-office/online-backup/ Quote
Recommended Posts