Gå till innehåll

Tar mig inte förbi Blue Screen


MissGiger

Recommended Posts

Jag har råkat ut för det på min stationära dator.

Jag kommer dock inte förbi den, jag vet hur göra föra för att kunna välja starta i felsäkert läge, MEN den går ändå tillbaka till blå skärmen, vad göra?

Jag har tyvärr inte tillgång till alla dessa nollor som finns med på blåskärmen, vet ej heller om jag skulle kunna ta mig till DOS, har inte försökt eftersom jag fattar noll av det men kommer jag bara förbi den blå o till felsäkert läge tror jag mig veta hur jag kan ordna det hela men som sagt tar jag mig inte förbi den.

Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fakta om din dator till att börja med! Vad är det för märke/modell? Vilket operativsystem är installerat... XP, Vista, Windows 7? Är det en fabriksbyggd dator så brukar det sitta en klisterlapp bak på datorn med produkt-/modellnamn.

Har du någon återställnings-CD/DVD, eller kanske rentav en riktig installationsskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fakta om din dator till att börja med! Vad är det för märke/modell? Vilket operativsystem är installerat... XP, Vista, Windows 7? Är det en fabriksbyggd dator så brukar det sitta en klisterlapp bak på datorn med produkt-/modellnamn.

Har du någon återställnings-CD/DVD, eller kanske rentav en riktig installationsskiva?

Skrev inget eftersom jag la det i xp forumet :unsure:

Xp med andra ord, utöver det är det ett hemmabygge, så allt är ganska dravligt eller vad jag nu ska kalla det, när man behöver något fixat (utöver just detta så har den funkat bra iaf)

Inte några skivor tyvärr.

Iom att det är ett hemmabygge antar jag att det inte ger så mycket om jag skriver vad som står på någon ev. klisterlapp bak?

Jag har tyvärr inte tillgång till datorn just nu men alla dessa siffror jag får på blå skärmen, bör jag kanske skriva ned dom här också, eller är det något mindre viktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, missade vilket forum du lagt tråden i. Moderkortsbeteckning hade i och för sig varit en bra ersättning för datormodell, men du kan hoppa över det tills vidare.

Jag skulle börja med att försöka ta reda på om det är hård- eller mjukvarufel... därav frågan om skivor. Tanken är att undersöka om du kan starta datorn på en bootbar skiva, utan att få blåskärm. Får du forfarande blåskärm, får man nog utgå ifrån att det är ett hårdvarufel. Har du möjlighet att ladda ner och bränna en skiva, så går det egentligen bra med vilken boot-CD som helst, t.ex SystemRescueCd som innehåller div. verktyg som kanske kan komma till användning i ett senare skede, men bäst hade nog varit en riktig XP-CD om du har möjlighet att skaffa en sådan.

Blåskärmen är inte alls oviktig... kan du skriva ner error-koden så kanske man kan få lite vägledning av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...