klasse Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Min xp gör omstart varje natt kl 00.48, var kan jag hitta felet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Hej Det finns massor av olika program som kan göra att din dator startar om varje natt. Om du inte installerat något, som du känner till iaf, kan det vara en inställning i BIOS som spökar. Vilket moderkort och bios har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted February 14, 2006 Author Share Posted February 14, 2006 HejDet finns massor av olika program som kan göra att din dator startar om varje natt. Om du inte installerat något, som du känner till iaf, kan det vara en inställning i BIOS som spökar. Vilket moderkort och bios har du? Hej, moderkort borde vara KT4V MS-6712 (v1.X)ATX Version 1.1 G52-M6712X4 och bios 3.31a. Problemet inleddes 01.01.2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Gå in i BIOS, tryck "del" när du startar datorn. Gå till "Advanced BIOS Feature", är "ACPI function" Enable eller Disable? Om Enable fortsätt till: "Power Management Features": "Set WakeUp Events", "Resume By Alarm" ställer tid när datorn startas automatiskt, här finns det olika alternativ för olika tidpunkter... Om du inte vill ha några ACPI fuktioner alls, ändra "Advanced BIOS Feature", är "ACPI function" till Disable. Det är bättre för systemet i stort (Xp) att låta Xp styra allt detta via "Energialternativen" i kontrollpanelen, annars kan konflikter uppstå. Skulle man ha ett operativ av W98 typ, så finns möjligheten i bios till detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted February 15, 2006 Author Share Posted February 15, 2006 I BIOS så är "resume by alarm" satt till disable, det torde väl ge inga omstarter, och via "energialternativ"så är allt utom skärm satta till "Alltid på" Provade sätta "ACPI" till diasble vilket resulterade i att windows vägrade starta. Är det bara jag som tror att det är något program som inte klarade årskiftet eftersom problemet började 01.01.2006? och hur skall jag isåfall hitta o reparera felet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Du får gå igenom vad du har installerat, eftersom du uteslutit bios... Det kan vara något program som har som standardinställning att uppdatera varje natt, t.ex antivirus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted February 27, 2006 Author Share Posted February 27, 2006 Problemet löst, tror jag. Min ups är ganska gammal o elförbrukningen i huset är enorm (720kw) , så varje natt belysningen tänts har datorn fått ett litet avbrott i spänningen (allt lägre spänning) tills det stabiliserat sig i nätet, med följden att datorn startat om, varför den bara har gjort omstart och inte stannat helt vet jag ej? Har nu provat med annan ups i 4 dgr utan problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts