Gå till innehåll

Länken går ej att klicka på


bonusvita

Recommended Posts

Min far har ett problem som jag hittills har gått bet på att försöka lösa.

Och jag har kollat ta mig 17 överallt (tror jag) i datorn och bland inställningarna om vart jag skall kunna förändra det.

Min far har outlook express som mail program och internet explorer 8 som webläsare, hans operativsystem är windows xp pro.

Min far som är 76 år har nån stans lyckats göra en installation, (utan hans vetskap)till google chrome, med påföljd att så fort han klickade på sin internet-ikon eller klickade på en länk i ett brev kommet till oe, så fick han upp nån form av error-skylt, som ingen riktigt förstod.

Så jag avinstallerade det programmet helt och hållet.

Efter det så fungerar internet-ikonen på skrivbordet, men länkar som kommer i mail, måste man högerklicka på och välja "kopiera länkadress" och klistra in den adressen i adressfönstret på ie.

Och jag finner inte ut var någonstans jag kan ändra denna inställning så att man kan klicka direkt på länken i mailet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under inställningar i IE8 så se till att webbläsaren är standardwebbläsare. Det borde funka! Även om du avistallerat Chrome så kan standardwebbläsarvalet vara urbockat.

Verktyg/Internetalternativ, fliken Program, fältet "Standardwebbläsare"

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att popupfönstret som kommer upp vill att du skall kontakta Administratören för att lösa problemet...

Jag har råkat ut för samma och fick byta mailprogram för jag kom inte ifrån det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Manneman* - Standardwebläsare är angiven till ie8!

*Si3rra* - Så som jag fattade det, så är allting rätt inställt!

*PCGuiden* - Du är helt rätt ute, det är exakt så som det visar sig!

Det kommer alltså upp en ruta som talar om att jag ej har behörighet att utföra denna åtgärd och att jag bör kontakta systemadministratören!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem flera ggr, jag tror att det finns en tråd på forumet om det. För min del blev det "löst" gm att jag provade Google Chrome några da´r som standard. Gick tillbaka till IE8 och då funkade det att öppna länkar i mail (microsoft outlook 2007)??.

_____//MaxL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...