Gå till innehåll

Ändra standardprogram för att öppna filer med? [LÖST]


chrismalla

Recommended Posts

Hej!

När man öppnar t.ex en .dll-fil så kommer ett fönster upp som frågar mig vilket program jag vill öppna filen med.

Jag valde notepad(anteckningar) och glömde bocka av kryssrutan "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen".

Och nu har jag försökt allt för att filen inte ska öppnas av NÅGOT program alls, som standard. Jag vill fortsätta få upp detta fönster som frågar mig om vilket program jag vill öppna filen med.

Hur gör jag? Tacksam för all hjälp!

// Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du pratar om för "ändringar", men den här filen återställer bara associationerna för dll-filer, till standard. Det vill säga, som det var innan du öppnade med anteckningar.

Jaha, jag trodde den återställde ALLA filtyper till standard.

Det funkade, tack så mycket! MEN... ikoner för dll-filer är fortfarande notepad-ikoner.

Dessutom måste jag, när jag dubbelklickar på en dll-fil först klicka på "öppna med";

post-13383-095240100 1291664060_thumb.pn

Och sedan måste jag markera "välj program i en lista...." och klicka på "OK";

post-13383-089218600 1291664144_thumb.pn

Det behövde jag inte göra innan. Finns det inget sätt att få tillbaks det som det var innan. Det vore riktigt dåligt isåfall. Microsoft borde fixa ett sådant alternativ i Windows 8.

// Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikonen rättar troligen till sig efter omstart... skulle den inte göra det kan du förnya ikon-cachen.

Vad gäller uppförandet när du dubbelklickar en .dll-fil så ser det ut precis som det skall göra. Dll-filer är programtillägg som man normalt sett inte skall klicka på över huvudtaget. För att starta program använder man normalt en .exe-fil, som i sin tur kan använda .dll-filer i förekommande fall.

Vad är det du vill skall ske, när du klickar på .dll-filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan öppnades listan med program upp, direkt när jag dubbelklickade på en dll-fil.

Listan med program dycker upp direkt när jag dubbelklickar på Andra filer, som inte är associerade med några program.

Men det är lugnt. Jag klarar mig. ;)

Tack för hjälpen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...