Gå till innehåll

min dator stänger ner sig


sakis

Recommended Posts

hej till alla om nogån kan hjälpa mig med min dator jag har

hp pavilion dv7

windows 7

2.2 ghz dual core

3 gb ram

300 gb hdd

problem är att den stängs av sig själv,blå skärm visas med bokstäverna och den är jätte hett (varmt)bakifrån

kan det vara problem med flekt eller nogåt annat

tack för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en början kan det kanske vara på plats att ta kolla så den inte är igensatt med dam kring fläktar... både processorfläkt och ev grafikkortsfläkt (det har du troligen inte på en DV7). Att den stänger av sig själv för att temperaturen nått en kritisk nivå är helt normalt. Detta görs för att datorns hårdvara inte ska ta skada. Och eftersom du beskriver att datorn känns varm så är det nog bäst att kolla det uppenbara först... damm!

En burk med tryckluft kan vara på plats för att blåsa i de ventilationskanaler som finns på din dator... nästa steg är att plocka bort eventuella luckor och annat för att komma åt och blåsa rent.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en början kan det kanske vara på plats att ta kolla så den inte är igensatt med dam kring fläktar... både processorfläkt och ev grafikkortsfläkt (det har du troligen inte på en DV7). Att den stänger av sig själv för att temperaturen nått en kritisk nivå är helt normalt. Detta görs för att datorns hårdvara inte ska ta skada. Och eftersom du beskriver att datorn känns varm så är det nog bäst att kolla det uppenbara först... damm!

En burk med tryckluft kan vara på plats för att blåsa i de ventilationskanaler som finns på din dator... nästa steg är att plocka bort eventuella luckor och annat för att komma åt och blåsa rent.

// Manneman

glömde säga att det en är bärbar dator... det var inte så här hett förut.. den låter konstig antigen från hdd eller något annat

det är svårt att läsa den text som kommer på skärmen när den stänger sig...alltså när jag säger att den är hett tror jag att man kan steka ägg på den och då slocknar den

när den blir så hett sen måste vänta tills den kylar ner sig och då kan jag starta den igen....jätte konstig den är...vet inte om jag ska ta den till nån servis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja om du är osäker på vad du ska göra, så ta den på service, som tidigare skrivet så är damm och smuts ofta en anledning till överhettning och liknande symptom.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...