Gå till innehåll

Filattribut


kiw

Recommended Posts

Jag jobbar i Vista och XP. Vista-maskinen fick fnatt förra veckan och trodde den hade XP med mycket problem som följd (på den maskinen har det aldrig funnits XP, till slut gick den inte att starta pga HAL.DLL).

Detta är nu fixat, (det var inte lätt).

Men de filer och mappar som jag jobbade med strax innan maskinen låste sig - har jag nu inte behörighet till??? Hur jag än bär mig åt i Vista och XP så har jag inte behörighet till filerna?

Hur kan jag gå runt problemet och låsa upp dem? Det skulle jag bli tacksam för att få veta.

Redigerad av kiw
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för du tar dig tid Cecilia.

Windows Vista - försöker byta ägare på filerna.

1. markerar en mapp - höger klick - väljer Egenskaper

2. väljer fliken säkerhet - väljer Avancerat -

3. väljer fliken Ägare - väljer Redigera

4. markerar Administrators

5. markerar "Ersätt ägare av underbehållare och projekt"

6. trycker OK - Får ruta med texten:

"Ett fel inträffade när säkerhetsinformation tillämpades på:

(mappens namn den jag startade med)

Åtkomst nekad"

Trycker jag "Fortsätt" här kommer det en sådan skylt för varje fil i hela mappen.

Redigerad av kiw
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt 4. Finns det något annan användare att välja här i stället för Administrators? För det är en grupp och inte ett konto varför jag skulle kunna tänka mig att det kan bli problem att ändra till grupp.

Vad har du för användarnamn? Knappen "Andra användare eller grupper..." kan användas för att hitta fler möjliga användare.

Eftersom du får felmeddelandet "Åtkomst nekad" kan du definitivt pröva med de första problemlösningarna på http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Troubleshoot-access-denied-when-opening-files-or-folders också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...