Gå till innehåll

Registrerings problem! Hjälp


Ollew

Recommended Posts

En riktigt jobbig sak har hänt me min burk nu.

Köpte en ny data för 1 mån sen och installerade Win XP Home edt. Cd-nyckeln på den skivan användes till en annan data så jag fixade ett crack som skulle upphäva Windowsregistreringen.

Den sa bara när jag satte på datan något, liknande beroende på hur många dagar det var kvar:

"Nu är det bara 3 dagar kvar tills du måste registrera din kopia..."

Sen tryckte man på OK och allt va lugnt..

Men nu har det gått dessa 31 dagar och när jag skulle slå på data igår så kunde jag INTE komma in på Windows!! Kommer in på inloggninssidan där man ser vilka användare man kan logga in med. Har bara en som går att logga in med och trycker på den. Verkar då komma in på Windows men så dyker meddelandet upp som säger

"Nu måste du registrera din kopia av Windows innan du kan fortsätta....."

trycker på OK och tror sen sedan att det ska va lugnt, men inte då!

Vad jag än trycker på kommer jag tillbaks till början... och detta känns riktigt drygt må jag såga...

Vore riktigt tacksam om någon har något tips om hur jag kan göra?!?

som det ser ut nu kommer jag ingenstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste installera om med en giltig version av windows. Har du ingen egen licens? Om du själv har en licens för xp home men bara har recovery-skivor som du inte vill använda, så funkar det ofta med att installera från en riktig windows xp-skiva men att ange sitt eget serie-nummer som cd-key. Detta nummer skall då finnas på en liten klisterlapp på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade windows med recoveryskivor från den andra datan.

Men använde inte den nyckeln som satt på den datan för att jag trodde att ja skulle behöva den när ja skulle installera om den datan senare...

Har inte angett någon nyckel alls i detta läge. Trodde att jag skulle slippa det med hjälp av det cracket jag fixade.

Men fungerar det alltså att jag använder mig av denna nyckel som jag har på den andra "gamla" datan till min nya. Och sedan när jag installerar om den gamla använder samma nyckel igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare synpunkt, det är besvärligt att uppdatera windows om man inte har en giltig licens. Besvärligt också att hämta andra bra tillägg och extraprogram om inte windows går att validera.

Om du absolut vill ha ett operativsystem, men inte vill betala så kanske du skall fundera på t ex  linux istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna komma in i felsäkert läge, men för att kunna använda ditt windows måste det registreras. Har du alltså redan använt nyckeln, så blir det till att köpa nytt. Alternativet är att du använder den nyckel du redan har, men då kan den inte användas till någon annan dator. (fungerar endast om du har en retail-version av xp, är det OEM, så kan den överhuvudtaget inte flyttas till annan dator)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att du använder den nyckel du redan har, men då kan den inte användas till någon annan dator. (fungerar endast om du har en retail-version av xp, är det OEM, så kan den överhuvudtaget inte flyttas till annan dator)

CD-nyckeln till en OEM-version kan mycket väl funka med en retailversion, det går att alltså att flytta windows från en dator till en annan även om det från början var en OEM med endast recovery-skivor. Om det alltid funkar vet jag inte, men jag har testat på det viset bla när min ena dators mobo blev åskskadat. Jag struntade i recoveryskivorna, installerade via den retail-windowsskiva jag fick med till en annan dator, men använde ursprungsdatorns CD-key. Inga problem med aktivering eller nåt och det är ju också en giltig licens som bara används på just den datorn.

Det skulle vara intressant med fler erfarenheter från  detta. Det kanske var en ren tillfällighet att det funkade för mej, eller det kanske alltid funkar att göra så? Jag vet inte om MS skulle ha några synpunkter, men varför det, det är ju fortfarande en dator - en licens, inte fråga om att köra flera datorer samtidigt. I detta fall så är det ju dessutom samma gamla dator, fast med nytt mobo.  Och med nytt mobo kom ju också ett nytt nätverkskort och ljudkort ...  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte klokt vad mycket problem jag har alltså...

Har fixat mig ett Windows XP Pro med en nyckel som fungerar.

Men när ja startar om datan med Win-skivan i så händer det inget utan den kör vidare utan att starta skivan som den ska göra.

Har varit inne i Setup:en och ändrat så att när den startar om datan ska den göra det med cd/dvd skiva.. så att Boot:ens förstaval är CD/DVD.

Men detta fungerar inte. ???

Någon som vet något annat sätt att starta cd-skivan?? Kommer ju som sagt inte in i windows så att jag kan ändra något där.

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...