Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Hej!

Hur/var gör man uppdatering från ver 3.5 till 3.8?

Ska man avinstallera den gamla och installera den nya?

//Mickilina

Hej,

Det beror på hur bråttom du har. ;)

Impact of this release for the existing users

Automatic updates for this release will be available for the existing users starting from the next week. When the automatic updater is used:

* Threatcast will NOT be enabled by default. The users will need to activate this feature manually.

* Existing configurations will be preserved.

If you do not want to wait until the updates are available, you may uninstall the existing version and install this version.

Om du väntar några dagar (vet inte vilken dag nästa vecka), kommer 3.8 som en automatisk uppdatering. Håll utkik efter den extra CIS-ikonen i meddelandefältet.

Eftersom 3.8 innehåller både nya funktioner, och en del ändringar under ytan, har jag avinstallerat 3.5 i två datorer (och 3.8 beta i min dator), och gjort rena installationer av 3.8. Om du avinstallerar, glöm inte att exportera dina konfigurationer, om du vill behålla dem. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står en del i hjälp-filen:

Do Protocol Analysis

Protocol Analysis is key to the detection of fake packets used in denial of service attacks. Checking this option means Comodo Firewall checks every packet conforms to that protocols standards. If not, then the packets are blocked

Do Packet Checksum Verification

Every packet of data sent to your machine has a signature attached. With this option enabled, Comodo Firewall will recalculate the checksum of the incoming packet and compare this against the checksum stated in the signature. If the two do not match then the packet has been altered since transmission and Comodo Firewall will block it. Although this feature has security benefits it is also very resource intensive and your Internet connection speed may take a large hit if checksum verification is performed on each packet. This feature is intended for use by advanced users and Comodo advise most home users not to enable this feature.

Monitor other NDIS protocols than TCP/IP

This will force Comodo Firewall to capture the packets belonging to any other protocol diver than TCP/IP. Trojans can potentially use their own protocol driver to send/receive packets. This option is useful to catch such attempts. This option is disabled by default: because it can reduce system performance and may be incompatible with some protocol drivers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan meddela att Malou nu använder CIS 3.8 under Windows 7, och ännu inte har stött på några problem. ;)

Kom dock ihåg kompatibelitetsläge Vista, och kör som administratör vid installationen.

Detta var för bra för att vara sant.

En stor varning utfärdas.

Installera INTE Comodo Internet Security (CIS) på Windows 7. Ni får ett rent H********** kan jag lova. CIS crachar/program crachar samt att själva systemet sist men inte minst crachar. Som då tyvärr leder till en formatering samt nyinstallation av Windows 7 med allt vad det innebär. :angry:

Har nu suttit sedan sent igårkväll med att försöka rätta till problemet med som blev värre och värre hur jag än försökte att få ordning på allt. Så nu idag så gav jag upp och gjorde en fullständig formatering med en nyistallation av Windows 7 och är nu i full färd med att få till allt som jag hade det innan med att installera Program/webbläsare etc... Samt att fixa alla inställningar osv.....

Det här var den dagen som jag skulle ha till annat men blev istället sittandes med detta lilla H***************************

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!

Detta var ju för illa! :( Varför drabbas du? :unsure:Citerar en annan användare:

Works like a charm here in Win 7. Remember to install in Vista Compatibility mode and you are good to go.

Jag minns också att du hade väldiga problem med CMF (under XP), medan jag inte hade några problem alls, och heller inte kunde hitta någon liknande buggrapport. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dwm.exe och taskeng.exe är ju systemfiler, så jag skulle nog behandla dem som sådana.

Defense+, Advanced, Computer Security Policy, leta efter dwm.exe och taskeng.exe, tryck på Edit…, välj Use a Predefined Policy och välj Windows System Application. Du kan också välja Trusted Application.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dwm.exe och taskeng.exe är ju systemfiler, så jag skulle nog behandla dem som sådana.

Defense+, Advanced, Computer Security Policy, leta efter dwm.exe och taskeng.exe, tryck på Edit, välj Use a Predefined Policy och välj Windows System Application. Du kan också välja Trusted Application.

tack för svar, skrev tidigare att det var fixat, trodde jag,

har satt dessa 2 filer på trusted, men de blockas ändå...

kollade igen nu och filerna sätter sig som custom igen....

har ändrat 2-3 gånger och trycker sen på apply men

går man sen in igen så står dom som custom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Hej Malou!

Detta var ju för illa! :( Varför drabbas du? :unsure:Citerar en annan användare:

Jag minns också att du hade väldiga problem med CMF (under XP), medan jag inte hade några problem alls, och heller inte kunde hitta någon liknande buggrapport. :blink:

Det var en bra fråga du kommer med. Har du fler på lager :D

Vet inte riktigt varför jag drabbas/drabbades på detta sätt gällande CIS. Märkligt att CIS fungerar på Win7 för någon annan.

Jaja jag avvaktar i alla fall till längre fram gällande en installation av CIS på Win7. Håller mig till Avast tills vidare. Bäst så B)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa!

Det var en bra fråga du kommer med. Har du fler på lager :D

Vet inte riktigt varför jag drabbas/drabbades på detta sätt gällande CIS. Märkligt att CIS fungerar på Win7 för någon annan.

Jaja jag avvaktar i alla fall till längre fram gällande en installation av CIS på Win7. Håller mig till Avast tills vidare. Bäst så B)

MVH/Malou

Hehe, jo jag har ett digert lager med ”bra” frågor… ;)

Vi får hoppas att det snart kommer en helt och officiellt 7-kompatibel version. Kanske 3.9, kanske 4.0. Har inte sett något om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Hej på er!

Här kommer jag med en CIS fråga eftersom jag har börjat rekommendera det till mina vänner.

I de flesta IS-paket så brukar det finnas en inställning som sköter alla program-identifiering per automatik eller om man vill att programmet ska fråga användaren vid varje tillfälle om en fil ska köras.

Finns det någon likande funktion i CIS? Jag har kollat runt men hittar tyvärr inget :(

Varför jag frågar är att om man inte är en avancerad användare så underlättar det om man slipper varje gång lägga till olika filer i "Trusted Application"

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med får jag intrycket att Remember my answer inte är markerat i Alert-rutan?

Annars, om man vill att CIS skall lära sig utan att fråga, kan man tillfälligt använda Training Mode, som finns för både Firewall och Defense+. I Training Mode tillåts allt, och nya regler skapas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter mig till JoWas inlägg. :)

Vidare tänker jag att nya 3.8 kommer att vara ännu tystare än 3.5 tack vare fler Trusted Vendors. Med default-konfigurationen, "COMODO - Internet Security" (högerklicka på tray-ikonen och titta på Configurations) är Defense+ ganska tyst tror jag. Jag har den lite "stökigare" konfigurationen "COMODO - Proactive Security" (dock med ett par mindre manuella extra inställingar) och får nästan inga varningar från Defense+. Kan inte påminna mig om att jag varnas för något mer än när jag laddar ner .exe-filer med Opera (i sammanhanget en onödig varning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg: Om man har valt Clean PC Mode i Defense+, får man inga alert för tidigare (för CIS-installationen) installerade program (däremot får man det för nya program). Kan vara användbart, åtminstone ett tag. Sedan kanske man vill höja nivån till Safe Mode. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Till att börja med får jag intrycket att Remember my answer inte är markerat i Alert-rutan?

Annars, om man vill att CIS skall lära sig utan att fråga, kan man tillfälligt använda Training Mode, som finns för både Firewall och Defense+. I Training Mode tillåts allt, och nya regler skapas.

Okey, Remember My Answer är ibockad, men det där med traning Mode kände jag inte till :)

Men vad menar du med "tillfälligt" ???

Tack för svaret alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, Remember My Answer är ibockad, men det där med traning Mode kände jag inte till :)

Men vad menar du med "tillfälligt" ???

Tack för svaret alla fall!

Med tillfälligt menar jag att man endast skall använda det läget medan man gör saker som man vet är säkra. Aktivera det läget och kör igång dina vanliga (och säkra) program, och återgå sedan till Clean PC Mode eller Safe Mode.

Då man installerar program, och väljer Treat this application as Installer or Updater, finns även läget Installation Mode, som också skall användas tillfälligt. CIS påminner emellanåt om att man bör återgå till föregående läge.

Ytterligare ett sätt att tysta CIS är att lägga till fler programutgivare i My Trusted Software Vendors. Det har jag beskrivit i ett tidigare inlägg. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Med tillfälligt menar jag att man endast skall använda det läget medan man gör saker som man vet är säkra. Aktivera det läget och kör igång dina vanliga (och säkra) program, och återgå sedan till Clean PC Mode eller Safe Mode.

Då man installerar program, och väljer Treat this application as Installer or Updater, finns även läget Installation Mode, som också skall användas tillfälligt. CIS påminner emellanåt om att man bör återgå till föregående läge.

Ytterligare ett sätt att tysta CIS är att lägga till fler programutgivare i My Trusted Software Vendors. Det har jag beskrivit i ett tidigare inlägg. ;)

Va bra!

Ett stort tack för ett snabbt o tydligt svar!

Då ska forsätta min utforskning av CIS :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installation Mode tror jag för övrigt kan vara något trubbigt för nybörjare (om man nu inte lär sig det). Vi kan därför glädja oss åt att denna kommer förbättras i framtiden. Comodo skall försöka få till en automatisk Installation Mode - CIS kommer själv att märka om det är en installering på gång! Detta har jag dock bara fått nämnt för mig i tysthet och korthet, så jag vet inget mer om när detta kan tänkas kommer eller hur. Men det är helt klart ett steg mot ett mer användarvänligt CIS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malwarebytes' Anti-Malware med databasversion 1768 detekterar CIS-komponenten guard32.dll som ”Trojan.Agent”. guard32.dll ligger i C:\WINDOWS\system32 och är digitalt signerad av Comodo CA Limited. Detta har rapporterats som falsklarm, och innan det rättas till med en ny uppdatering av databasen, bör den som skannar med MBAM ignorera guard32.dll.

Uppdatering: Databasversion 1769 detekterar ej guard32.dll.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version: 3.8.64739.471

We have just released COMODO Internet Security 3.8.64739.471.

What is new in this release?

=================

FIXED! AV engine crashes while scanning some files

FIXED! Firewall blocks all the traffic in some vista PCs when checksum verification is enabled

FIXED! Some applications consume 100% CPU while CIS is installed

CIS automatic updater is going to download and install the updates for the existing users.

Important Note for Windows Vista Users Upgrading From Older Versions

The Windows Vista users, who have CIS version 3.5.57173.439 or older installed(32 and 64 bit), are going to have 2 updates because of the nature of this release.

* The first update is going to update some critical files that are necessary in order to continue with the second update.

* Then the second update is going to finalize the upgrading process to version 3.8.64739.471

32-Bit:

=======

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x32.exe

Size: 33.7 MB (35,348,744 bytes)

MD5: 348955f55d6e0fc1c2312e52146609b1

SHA1: 81b43ac638bd6a9c8f601bb010509e5f8872cf98

64-Bit:

=======

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x64.exe

Size: 47.8 MB (50,143,496 bytes)

MD5: 8d5cbf2b9885002dede913ac4d415bd1

SHA1: 409cec51a81a5988ec75aa2ef7aea4f0b467765b

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...