Gå till innehåll

Intrång och vad skall jag göra?


Recommended Posts

Jag märkte för nån vecka sen att jag blev omdirigerad från min hemsida till förstasidan på ett nätverk och deras inloggningssida som heter Whippies.

Samma sak hände idag, och när jag kollade nätverket så har jag ju bara min bärbara dator i ett enda nätverk som är kopplat till ett modem hos comhem......., nu var plötsligt Whippies tillagt som ett extra nätverk -

jag tog bort det - återaktiverade Defender som hade avaktiverats tydligen, f ö är jag nöjd med AVG som jag har och som kör igenom

datorn ett par gånger i veckan.

Detta med Whippies som dels försöker ta min hemsida, försöker lägga sig i mitt nätverka - är det intrång?

jag vet att i detta bostadsområdet så sitter många studenter hemma idag vid sina bärbara och det är nog en 5-6 datorer inom de närmsta

150 m från min lägenhet åt olika riktningar.

Skall jag behöva kolla varje dag eller finns det något sätt att markera denna Whippies som en -black sida- och hoppas att datorn kan

ta bort den när den dyker upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn ansluten med nätverkskabel till modemet eller trådlöst?

Om det är trådlöst så tycker jag det verkar som att datorn har svårt för att hålla reda på vilket trådlöst nätverk som det ska använda. Jag antar att det finns många trådlösa nätverk i närheten. Inget intrång eller sådant, bara att din dator försökte använda ett annat trådlöst nätverk av alla dem som finns i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillägg: jag har aldrig varit på Whippies sida och jag känner ingen som är med i deras nätverk - så hur 17 kan det bara dyka upp i min dator......jag kan ju se i nätverket att

det finns flera andra nätverk och många av dem är utan säkerhet,

jag kollade på "hantera trådlösa nätverk" och där låg 3 nätverk som alla var oskyddade - ett av dem var Whippies och jag kunde ta bort det, så nu är det bara att hålla

tummarna att det stannar borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kabel från datorn till modemet och sen från modemet till comhem-uttaget i väggen, där det samsas med tv och telefoni.

tillägg: jag har aldrig varit på Whippies sida och jag känner ingen som är med i deras nätverk - så hur 17 kan det bara dyka upp i min dator......jag kan ju se i nätverket att

det finns flera andra nätverk och många av dem är utan säkerhet,

Okej, så du kör via nätverkskabel. Kan du bifoga en skärmdump (PrintScreen/Skärmklippverktyget) på hur det ser ut.

jag kollade på "hantera trådlösa nätverk" och där låg 3 nätverk som alla var oskyddade - ett av dem var Whippies och jag kunde ta bort det, så nu är det bara att hålla

tummarna att det stannar borta.

Okej, så datorn försökte ansluta till internet trådlöst i stället för via kabel. Om det har inträffat efter att modemet har varit avstängt så har väl datorn märkt att den inte kom fram till internet via nätverkskabeln och då försökt trådlöst i stället. Om du inte brukar använda det trådlösa nätverkskortet kan du ju inaktivera det.

Det hela verkar i alla fall bara vara enligt hur Windows är designat att fungera och handlar inte om något intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inaktivera det trådlösa nätverkskortet - hur?

du bifoga en skärmdump (PrintScreen/Skärmklippverktyget) hur?

tycker ändå att det är kasst att Wippies dyker upp utan att jag aktiverat det - när jag nu tänker efter så kom min startsida upp som vanligt, det var när jag därifrån ville gå till www.managerzone.......som jag dirigerades om till Wippies.

Sen är det ju så att allt som är gratis egentligen inte är det utan det finns dolda krav som reklam, etc....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig för att inte stänga av det för jag flyttar om en månad och kommer att köpa tillägg till datorn så att jag kan köra trådlöst, är trött på alla sladdar...

jag har en annan fråga: slö dator i snart två månader, kör Fix it och får detta svar: Flera antivirusprogram körs samtidigt

Letar och letar och kollar och hittar bara mitt AVG, så jag skrev ner infon från olika platser på datorn - kan någon hjälpa mig hitta det andra virusprogrammet som

Fix it menar förslöar min dator:

Windows-brandväggen skyddar datorn aktivt PÅ

skydd mot skadlig kod:

Virusskydd, AVG Anti-Virus Free Edition 2011 är uppdaterad

och virussökning aktiverad PÅ

Skydd mot spionprogram och annan skadlig kod

AVG Anti-Virus Free Edition 2011 är aktiverat PÅ

_______________________________________________

installerade antispionprogram

AVG Anti-Virus Free Edition 2011 PÅ

Windows Defender AV

Inställningar för Windows brandväggen:

undantag:

AVG Diagnose 2011

AVG-installationsprogram

Online Shield

Program och funktioner:(lägg till och ta bort program)

AVG 2011 2011-10-14

Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för "Fix it" du har kört?

AVG har kommit ut i årsmodell 2012 så du bör uppgradera för bästa säkerhet.

Du nämnde i början att Defender var avstängt och det är möjligt att AVG stängde av det därför att det dels är onödigt när du har AVG och dels orsakar konflikter. Skulle ju kunna vara det som "Fix it" menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...