Gå till innehåll

Nätverks problem på Söder


Recommended Posts

Finns det nån där ute som kan hjälpa mig med mitt nätverk.

Jag har just skaffat comhem bredband via cabel (netgear=NG cg3100 ingick). Om jag bara har den inkopplad funkar allt som det ska, (det ingår 4 dynamiska IP) 1 dator direkt i modemet, 1 dator via ca:15m kabel till NG gigabit switch till modemet, flera datorer via wifi från modemet.

Allt är via DHCP.

MEN

comhem modemet står i "fel" rum, wifi signalen når inte i hela lägenheten, det blir extremt dålig signal i sovrummet längst bort.

Därför vill jag använda min gamla trådlösa router (d-link dir 655) som står centralt i lägenheten, den funkade alldeles utmärkt när jag hade bredbandsbolaget.

Bredbandsbolaget körde via adsl= telejacket i en klädkammare där jag har all utrustning.

comhem =anntennutag i sovrum. till det sovrummet finns nätverkskabel draget( jag drog nätverkskabel till alla rum från klädkammaren när vi skaffade adsl)

Man kan väl koppla ihop dessa två (NG-cg3100 och dlink dir 655?

När jag ger dlink en FAST ip(reserverar) via NG så funkar det( jag kan logga in på dlink via datorn från NG switchen, jag gav dlinken ip 192.168.0.30, DHCP spannet går från 192.168.0.2-30.

men jag kommer inte längre på datorn än till dlinken, man vill ju lite längre ut ;)

Dlinken har åxå DHCP med spannet 192.168.0.4-20. även där har jag reserverat en ip, till min burk(192.168.0.10).

HJÄLP, vad har jag missat?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...