Gå till innehåll

Datorn låter som ett bi


Martin3746

Recommended Posts

Jag hade på datorn hela natten igår för att ladda ner brink( har långsamt internet) och sen nästa dag så låter datorn som ett bi riktigt högt. Jag lät den villa över nästa natt men nu låter den lika dant igen. Jag prova och damsuga och nu låter det lite mindre men det är fortfarande där. Nån som vet vad jag kan göra för att det ska sluta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen en kylfläkt som väsnas.... ofta måste man byta ut fläkten.

Ofta är det sedan grafik eller CPU-fläkten

Vad alla prylar är i en burk kan du se här:

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyourownpc

Om man sedan dammsuger en burk så MÅSTE man ha lilla plastmunstycket monterat !!

Plus att man är allmänt försiktig med vad man tar i , vissa pryttlar bör blåsas ren med tryckluft.

Man kan ofta bromsa en fläkt med fingret i centrum av fläkten så är man säker på varifrån missljudet kommer.

(bara att starta burken öppnad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tillägga, man kan skada fläkten om man trycker för hårt på dem.

Sedan kan det vara nätagget som piper eller moderkortet självt som piper. En av mina tunna klienter började pipa efter några veckors upptid, detta är en produkt utan fläktar eller HDD.

Sedan har jag haft problem med några fläktlösa nätagg som piper irriterande mycket.

(Iofs är detta ljudet mer likt ett högfrekvent pip.)

Vad jag vet så skall man absolut inte använda plastmunstycket utan ett i metall, ty statisk elektricitet skapas mellan isolatorer och inte mellan ledare.

När jag jobbade som datorreparatör så var det inte ovanligt att folk hade pajat sina datorer efter att de dammsugit dem, så jag rekommenderar att inte göra det alls. Köp en burk tryckluft eller använd en tryckluftskompressor.

Egentligen är det ingen fara när man dammsuger en dator om man ser till att inte vara nära komponenterna i den (alltså bara dammsuga fläktarna).

Redigerad av tesuki
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...