Gå till innehåll

att installera windows 8 på en webtab?


usedxraytube

Recommended Posts

Hej någon med erfarnehet eller vet hur man går till väga att installera Windows 8 på en Webtab?

här kommer lite kort info o den.

11,6“ (29,5cm) Widescreen Multitouch Display mit 1366 x 768 Pixeln

1,66 GHz Intel® Atom™ N450 Pineview

32 GB.

2 x USB, SD Kartenleser, 3.5-mm Stereo Audioaus- und eingang, SIM Card Slot, mini HDMI, Dock Connector, Stereolautsprecher, internes Mikrofon

Mer info finns här http://wetab.mobi/product/

har letat runt på google samt youtube men hittar endast guider på tyska.

dess är några av d sajter jag har hittat

http://www.wetab.eas...dab710ef4b40950

http://wiki.wetab-co...stall_Windows_7

Jag har dock inte hittat något vettigt sätt att få det att fungera, det verkar som att linux samt ubuntu är inblandade, någon person närmare Göteborg som kanske kan hjälpa till skulle varit oerhört tacksamt.

mvh/Manne

Redigerad av usedxraytube
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om ifall det överhuvudtaget går att installera W8 på en WeTab, men eftersom det sitter en Atom-processor i plattmojängen så är det i alla fall inte helt otroligt. Så här skulle jag göra om jag haft en platta att testa på...

1. Skapa ett bootbart W8 USB-minne med hjälp av W8 .iso-filen och Windows 7 USB/DVD download tool

2. Försök få platteländet att boota från det nyladdade USB-minnet.

- Plug in USB stick (Stick with LED prefered)

- Press power button

- Once the WeTab starts to boot (Blue LED on WeTab lights up or LED on stick lights up) press power button together with quickstart button (round area in top left corner of touch screen) for approximately 1 second (longer press will shut it down again) and press F11 repeatedly until the boot menu shows up

- Select proper action

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat det redan verkar inte fungera kommer endast till en meny där man kan välja att boota WebTab OS.

har lyckats hitta en video på youtube dock på tyska där någon snubbe har lyckats boota från ett usb minne. tycks kräva lite tweaking?

Redigerad av usedxraytube
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver tydligen "signera" USB-minnet för att det skall dyka upp i boot-menyn. Har du tillgång till en Windows-maskin, skall du kunna använda verktyget WriteMagicBytesToUSB .

1. Stoppa i USB-minnet.

2. Starta writemagicbytestousb.exe som administratör.

3. Markera USB-enheten och tryck "Read Sektor" (vilket läser in första sektorn (512 bytes) på USB-minnet)

4. Tryck "Use Magic Bytes" (som genererar ny kod för startsektorn)

5. Tryck "Write Sektor" (vilket skriver över startsektorn med 4 nya bitar)

6. Boota på USB-minnet enligt tidigare instruktion (den skall alltså nu synas i boot-menyn)

Jag hittade även en annan sida som möjligen kan vara behjälplig.

http://www.wetab-wik...stall_Windows_7

OBS! Jag har ingen aning om vad WriteMagicBytesToUSB kan ha för inverkan på USB-minnets fortsatta användning, så om jag vore som dig skulle jag skriva ner den kod som visas efter "Read Sektor", så att den kan återställas vid behov. Det gör du med samma verktyg.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej någon med erfarnehet eller vet hur man går till väga att installera Windows 8 på en Webtab?

mvh/Manne

Nu tycks den heta WeTab när man går till hemsidan och jag misstänker starkt är det är Linux (möjligtvis Ubuntu) installerat. Rent teoretiskt borde det ju gå att formatera hårddiskarna till Windowsformat med hjälp av en windowsdator. (För det går väl inte att skapa en windowspartition inne i Linux?) Och sedan är det bara att installera W8. Men jag skulle råda till att vänta till den 29 februari, så att du har det aktuellaste bygget av W8 installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

@perbear

Lite OT av min del men för att klargöra så kommer WeTab med MeeGo och man installerar andra OS genom att boota ett USB-minne. Sen så är charmen med en LiveCD (Linux) just det faktum att den kan skapa/ändra/montera Windowspartitioner och filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycks den heta WeTab när man går till hemsidan och jag misstänker starkt är det är Linux (möjligtvis Ubuntu) installerat. Rent teoretiskt borde det ju gå att formatera hårddiskarna till Windowsformat med hjälp av en windowsdator. (För det går väl inte att skapa en windowspartition inne i Linux?) Och sedan är det bara att installera W8. Men jag skulle råda till att vänta till den 29 februari, så att du har det aktuellaste bygget av W8 installerat.

Ja Wetab heter det vart lite stressad när jag skrev det innan, som sagt det är Meego installerat har lyckats att installer windows 8 DP

Tack vare e-son som hittad ett enkelt knep att få den att boota från ett annat USB Minne... sedan vid installationen har jag ju formaterat om hårddisken till NTF o tagit bort alla gamla partioner...jag köpte den enbart för att kunna testa windows 8 och just nu går det ganska segt alla drivers finns inte heller..hoppas på en stor förbättring på win 8 CP....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...