Gå till innehåll

tp-link 3420 med huawei e1820


Recommended Posts

Köpte en router tp-link mr3420 och försöker få den att funka med usb-dongel huawei e1820 (telia).

Men utan resultat. abonnemanget är telia och pin kod är borttaget men det vill ej fungera.

Någon med erfarenhet av mr3420+huawei e1820+telia som fått det att fungera ?

routern är uppdaterad med senaste firmware (tp-linken)

Bör sägas att routern skall vara kompatibel med detta usb modem och alla inställningar är testade.

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det abonnemang du har eller kontantkortsversionen?

Jag har fått lära mig den hårda vägen att t ex ett modem som är kompatibelt med TP-links routrar kan lika gärna INTE vara det om modellen är kontantkortsanpassad... tror det hette HiLink-firmware. Hur detta fungerar för Telia vet jag inte men så var det för mig med Tre och samma router som dig... jag hade dock ett annat Huaweimodem som också skulle vara kompatibelt.

För egen del fick jag tigga till mig ett annat modem hos Tre... hos TP-link ursäktade dom sig (via mail) att de inte noterat på sina kompabilitetslistor att vissa "PrePaid"-modem inte fungerar.

Hur som haver... väl inne i rotern ska du kunna se om den hittar ditt modem (tror det står under Status/3G). Är modemet INTE kompatibelt så står det 3G USB Modem Unknown...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Manneman

den är kontantkortsanpassad dvs man betalar endast när man kopplar upp sig. dvs ingen fast månadsavgift.

misstänker också att det är modemet som inte matchar 100% routern fungerar men den har svårt att koppla upp sig via 3g stickan.

täckningen där jag befinner mig kan ses som dålig men jag vet inte om det krävs någon speciell signal styrka i % procent från modem-dongeln för att det skall fungera(3g).

inställningar apn är online.telia.se *99# och utan pin bör den ju koppla upp.?

man kan ju välja 3g only eller 3g preffered vad kör du ?

samt automatisk uppkoppling -dualmode - eller manuell

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

kan tillägga att den hittar modemet ibland (e1820) men oftast identifierar den modem utan direkta resultat ibland ger den utslag på 100% signal styrka men oftast 17-29% jag har kunnat använda uppkopplingen ibland då moddat inställningar men endast tillfälligt. när jag sedan drar ut router sladden funkar det ändå inte när jag försöker koppla in på nytt så att säga.

ångrar i efterhand att jag inte la pengarna på dovado tiny har du erfarenhet av den?

dongeln direkt i datorn fungerar utmärkt

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, då är det garanterat så att du har råkat ut för ett "låtsaskompatibelt" modem... trist.

Dina inställningar är helt OK. Har du bara 3G som internet så räcker det att routern står på 3G Only... finns ingen anledning att ha den på annat. Själv har jag WAN only och kopplar om manuellt när jag behöver. Automatisk uppkoppling kan det också stå på om du själv anser det... det har inget med kompabiliteten att göra.

Uppkopplingen sker oavsett om du har 5% eller 85% signalstyrka... i ditt fall hittar den inte modemet alls.

Snacka med Telia... dom har en hel drös olika modeller av USB-modem (även för kontantkortsmodem) och det hade väl varit trist om dom inte hjälper dig. Man kan själv köpa ett olåst modem utanför Teliabutiken men det kostar ganska mycket... 500-800 spänn får du säkert hosta upp.

// Manneman

EDIT: Såg att routern hittar ditt modem ibland? Men då ÄR det kompatibelt... annars hade det inte hittat det över huvud taget. Då ska du kanske titta lite på andra faktorer... du hade uppgraderat routern? Är du säker på att du har den senaste? Det kom en ny firmware för några veckor sedan... testat den? Annars hade jag liknande problem med mitt första kompatibla modem... det kopplade också ur fram och tillbaka. Jag gjorde en reset på routern, gjorde om grundinställningarna och sen fungerade det fint. Du kan också stänga av routern i 20 minuter och sen koppla in den igen... se om det fungerar.

Jo, jag har sedemera själv skaffat en Dovado Tiny... klockren! Visst... den är ju dubbelt så dyr som TP-link... men det är det värt. Oavsett... det är ingen ursäkt för att du inte ska få din TP att fungera ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör med firmwaren längst ner på sidan vilket bör vara rätt http://www.tp-link.com/en/support/download/?model=TL-MR3420&version=V1#tbl_j ?

alternativ 2 är väll att försöka uppdatera USB stickan typ http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Kom-igang-med-3Bredband/Uppgradera-ditt-3Bredband/Huawei-E1820/

men har inte hittat liknande för telia.

alternativ 3 är väll att testa ett annat USB modem med samma kort så kan jag utesluta om det är routern eller usb modemet som krånglar.

tack för hjälpen glad påsk /alex

Kan även vara fel på routern vilket jag betvivlar men omöjligt är det ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...