Gå till innehåll

Ny router, dator fryser


Recommended Posts

Jag har köpt en ny router av märket Netgear WNR2000.

Installationen gick bra, och den hittar min laptop och tvärtom

Men, av någon anledning så fryser hela datorn efter att jag kopplat in routern.

Detta hände aldrig när jag körde med kabel i datorn, utan kom nu med routern.

Att surfa runt verkar gå bra, men när man kör YouTube eller Svt Play, samt streamar

så låser sig hela datorn efter en stund. Det händer alltså inte med en gång.

Det enda man kan göra är att stänga av datorn med powerknappen, för den låser sig totalt.

Sedan fungerar det att starta om, och surfa vidare. Men efter en stund är det samma sak igen.

Otroligt irriterande, men verkar bara hända när man kollar Youtube eller Play-tjänster.

Jag kör med standard inställningarna direkt från fabriken, och har inte loggat in i den alls.

Rummet jag sitter i är avskiljt från hallen där routern är kopplad till switchen.

Dörren är halvstängd, och avståndet kan vara ca 6 m. Det är betongväggar till rummet med routern.

Enligt säljaren skulle denna routern passa för mitt krav att få en stark signal utan avbrott.

Tycker det är konstigt att hela datorn låser sig efter man kopplat in denna routern.

Inga virus på datorn, och den fungerar bra. Det är en Acer eMachines E725 med Windows 7 Home Premuim 64-bit.

Vad kan vara problemet??

Tacksam för svar!

post-14668-0-89271600-1335090611_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså för att enkelt svara på din fråga så kan inte routern fysiskt påverka datorn på något vis på avstånd. (ja om du inte tar routern då och kastar den på datorn möjligtvis) :P

Men du säger att den enda förändringen du gjort är att du på datorn bytt från LAN (Kabel) till Wi-Fi (trådlös) anslutning korrekt?

Skulle rekommendera att i detta fall uppdatera drivrutinen för ditt trådlösa nätverkskort i datorn, låter för mig som det tänkbara felet, sedan för att få bästa möjliga prestanda och om det kan finnas någon inkompabilitet så uppdatera programvaran i routern till senaste versionen.

http://support.emachines.com/em/driver/nb/e725.html

För att kunna ge dig en bra länk till ev. uppdatering av routern behöver du ange om du har en v1,2, eller 3 eller kika själv här

http://support.netgear.com/app/ (om du anger WNR2000)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Netgear hemsida skall den ha automatisk uppdatering av routerns programvara.

Routern är speciellt anpassad för stora hus och flera våningar, eftersom den med sina 8 inbyggda antenner skall kunna ge en stark och bra signal.

Eftersom det är en N-router; kör den automatiskt på någon speciell inställning?

Jag har G-standard på min laptop, och routern är avsedd för N.

Känner den av rätt standard själv?

Kan det vara någon inställning man måste göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...