Gå till innehåll

Plågsam filkopiering mellan Windows 7 datorer och + TV


LightningStrike

Recommended Posts

Har 2 datorer med trådlöst nätverk och en tv med trådlöst närverk.

Alla har stöd för 802.11n standarden och det har även mina två routrar jag har provat med också.

Problemet är att det går VÄLDIGT långsamt att kopiera/läsa filer över det interna nätverket medans internet susar på som vanligt

När jag försöker kopiera en fil mellan datorerna så går det i <1Mb/sek vilket gör det hela obrukbart.

Min TV ska kunna spela upp filer från en dator men det fallerar just pga av hastigheten då filerna ska läsas.

Jag har försökt söka i detta forum efter någon tråd med likande problem utan att hitta det, men finns det så får ni gärna hänvisa mig dit. det finns förvisso andra forum

som beskriver liknande problem fast inget som tycks fungera.

Jag har testat med att

  • Stänga av RDC - utan skillnad
  • netsh int tcp set global autotuninglevel=disable - utan skillnad
  • Stänga av IP6 - utan skillnad
  • installera om Windows - utan skillnad

Bör tilläggas att alla enheter som ansluter trådlöst till routern har samma stöd så det ska inte vara någon som "segar" ner där

Då problemet finns med två routrar så tycker jag iaf att det måste vara windows som begränsar överföringen på något sätt då

alla drivrutiner är de senaste så det borde inte vara det heller

Finns det någon enkel lösning på problemet. Datorerna befinner sig visserligen i en hemgrupp men dom hittar varandra bra och tvn hittar båda datorerna så den biten fungerar

bra tills man ska överföra data.

Tips är väldigt välkomna

post-7151-0-89294700-1335598910.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med kabel mellan ena resp båda datorerna och routern?

Har möjlighet att prova överföring mellan datorerna utan router med korsad nätverkskabel eller usb-kabel för sammankoppling av 2 datorer, för att då kunna avgöra om det är routern som är problemet?

http://www.kelkoo.se...3%A4tverkskabel

Avstånd mellan dator och router, har du provat och flytta runt datorer för att få bättre mottagning?

Har du någon elpryl mellan ena dator och router, t.ex tvättmaskin, kylskåp eller annat? Kör jag igång min Laptop på ett ställe där både diskmaskin och tvätt/torktumlare är mellan dator/router så går inte det trådlösa igång överhuvudtaget.

Prova stänga av Bluutooth om du har det igång?

Vad har du för trådlös mottagning?

Inställningar på routern?

Bor du i hus med många konkurrerande närverk? Ändra kanal på routern?

Routermodell?

Edit:

Hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Datorn upptagen med annat än kopiering/streaming av filer?

Jag gjorde ett snabbtest med en fil 0,99 GB

Kabel: 15s = 66 MB/s ( båda datorer anslutna med kabel till routern)

Trådlöst mottagning 5/5: 210s = 4,7 MB/s (en dator kabel och en med trådlöst, avstånd ca 7m till router)

Trådlöst mottagning 4/5: 420s = 2,3 MB/s (en dator kabel och en med trådlöst, avstånd ca 6m till router och inga elprylar mellan)

Slutsats : trådlöst är långsamt, långt ifrån teoretiska max för N.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, då kabel inte är något alternativ då TV-ska fungera också så kvittar det.. avståndet til routern/arna 'r ca. 3m så mottagning är inget problem. signalstyrka utmärkt

Tycker bara att det är lite konstigt att det inte fungerar bättre än det gör med trådlöst, har testat byta kanal på routern också, bor i lägenhet och det finns ett nätverk i närheten med dålig mottagning på

Använder ingen bluetooth whatsoever hemma eller någonsin.

Router är Thomson TG789 från Telia och en Belkin Surf+

Datorn gör inget annat än att streama. Då det är flera andra som har samma problem i trådlöst nätverk borde det inte kunna släppas en fix för att få ordning på hastigheten. Har svårt att för stå varför en trådad

överföring 100 Mbit ska fungera bättre än en på trådlös på 300 Mbit (dock teoretisk) om det inte finns något som stör

Varför ska internet ha högre prioritet än LAN då internettrafiken fungerar felfritt medan LAN har begränsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...