Gå till innehåll

Fatalt misstag


CGD

Recommended Posts

Idag såg jag att NTLDR samt alla de andra startfilerna låg på en annan partition men de fanns även på min C partition där Windows ligger. Jag tyckte det borde räcka att de låg på C så de andra raderade jag.

Nu startar inte datorn, NTLDR saknas. Hur skall jag lösa detta? Hur har startfilerna hamnat på en annan partition. Jag tror dock att det rör sig om samma hårddisk.

Har nu sett att min C partition, den där Windows ligger, inte är markerad som aktiv utan det är en annan partition som är markerad som aktiv. Så hur får jag nu tillbaka C partitionen som aktiv?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det, men kanske inte så optimalt. Varför den aktiva partitionen flyttat sig från C partitionen till en annan vet jag fortfarande inte.

Jag installerade ytterligare en Windows XP men på den partition som angavs som aktiv. När jag sedan kunde starta datorn med den nya Windows kunde jag gå in i diskhanteraren och ändra aktiv partition, formatera partitionen där den nyligen installerade Windows låg och sedan starta om dator med den gamla Windows. Nästa allt var som vanligt förutom vilken bokstav de olika partitionerna hade. Detta va ju lätt att ändra i diskhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...