Gå till innehåll

Köp av Windows 8 Pro


perbear

Recommended Posts

Helt uppenbart har alla tröttnat på W8 och återinstallerat Windows 7 eftersom ingen skrivit något om W8 sedan 25 oktober. Var det eftertankens bleka krankhet som fick tyst på de som hatat förhandsversionerna så att de kunde spy?

Alltnog, är det nån som har råkat ut för samma problem som jag när man går in på svenska Microsoft och inte kan fullfölja köp av W8? Jag stupar på sidan där jag skall ange var jag finns nånstans specifikt på postkoden. Eftersom jag befinner mig östra Göteborg skrev jag in SE (för Sverige) bindestreck 41271 men det godtog inte formuläret. Inte heller bara 41271. Finns det någon som köpt en licens de senaste dagarna och lyckats fylla i formuläret rätt som kan berätta vad jag gör fel och hur jag borde fylla i det?

Möjligtvis kan formuläret bli förbryllat eftersom jag använder engelskt OS men befinner mig på annan plats än USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellanrum var vad som gällde. Fått ner W8 på USB-sticka och så snart laptop(p)en är återställd efter mer minne och ny, större hårddisk satts in skall jag testa att installera.

1 november 2012:

Har nu testat att installera W8. Det gick inte som jag hade tänkt mig med installationen så jag har lagt tillbaks W7 för att studera informationen om installationen/uppgraderingen bättre.

Följande hände mig:

1. Försökte starta datorn med USB sticka instucken. Hade inte ordnat BOOT-sekvensen så datorn startade från hårddisken. Startade istället innefrån W7 i filhanteraren.

2. Enligt förslag valde jag spara inget (dvs en ren installation) samt också att datorn skulle hämta uppdateringsfiler från nätet. Jag förväntade mig att få se ett alternativ om att installera nu eller anpassad installation/avancerad installation så att jag kunde välja var jag skulle lägga operativet, eftersom jag ville ha dualboot. Så blev ej fallet. Installationen drog igång.

3. Installationen i övrigt var utan anmärkningar och när den efter någon halvtimme var klar med första uppstarten så hade jag BARA W8 på datorn. Jag blev kall över hela kroppen eftersom jag fruktade det värsta - inte en enda fil eller mapp kvar. Så var ej fallet. ALLT var där förutom programikoner på skrivbordet eller programen.

4. Testade att lägga ner några metroapplikationer (som Skype och Netflix) samt program som jag använt i W7 som firefox, adobe reader, adobe flashplayer samt la till min skrivare.

Inga problem. Enda problemet som jag upplevde var (förutom att program saknades och skulle ta lång tid att installera om) kopplingen till min hemmaserver för backup. Där blev det strul med själva backupen.

Jag körde runt i W8 ett tag under kvällen men beslöt imorse att jag skulle ta ett steg tillbaka för grundligt läsa in mig på uppdaterings- och installationsalternativen, förbereda överflyttning av program (både med lista på vilka jag behöver och kopiera deras installationsfiler till ett USB-minne) samt en överflyttning av favoriter och bokmärken från webbläsarna.

Så fort jag har löst dualbooting så vet jag också om det blir En eller flera datorer som inledningsvis kommer att ha W8.

Redigerat 8 november:

Då är dualbooten klar. Enkelt som en plätt (när man är påläst).

1. Skapa en extra partition genom att minska nuvarande partition om du bara har en hårddisk.

2. Sätt datorn till att boota från MEDIA (USB eller DVD beroende på vad du har).

3. Stäng av datorn. Använder du DVD glöm ej att lägga i skivan innan du gjort shut down.

4. Sätt i USB om du använder det som media.

5. starta datorn.

6. Välj att göra kundanpassad installation och ange språk tidszon och tangetntbordsspråk.

7. Välj den nya partitionen (hårddisken) som installationsställe och kör igång.

Under installationens gång kommer installationen att säga till när man skall avlägsna USB eller DVD-skiva.

Kontrollera en extra gång efter att datorn har installerat färdigt att bootmedieordningen (hårddisk/USB/DVD/extern enhet eller liknande) är som den brukade vara.

Som standard kommer W8 att välja att windows 8 skall startas om inget annat anges och att man har 5 sekunder på sig att ändra sitt val. Detta kan ändras i efterhand men vet man att man vill ha Windows 7 som standrad så väljer man det.

Man kommer att ha två olika bottmanagers; har man senast gått in i W7 så får man den gamla svartvita tråkiga bootmanagern. Har man varit inne i Windows 8 så får man upp den nya färgrika med de nya fönsterikonerna.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...