Gå till innehåll

Finns det hopp?


Libra63

Recommended Posts

En kompis till mig ringde till mig och sa att han hade fått virus i burken. Hans virusprogram varnade för virus och min kompis gjorde som programmet rekomenderade. Han har AntiVir Personal men ingen brandvägg trots att jag har tjatat på honom att ladda hem en. Troligtvis hjälpte inte detta för nu är hans dator nästan död, den startar men endast skrivbordsbilden kommer upp och sen händer inget mer. Till saken hör att han inte har en enda programskiva till sin dator, han köpte den billigt från sin skola. Kan jag hjälpa honom på något sätt eller det är lönlöst? Jag har tipsat honom om att försöka starta i felsäkert läge men det går visst inte. Jag tänkt kanske att programmen hade kommit upp på skrivbordet då så att man kunde köra hans rensningsprogram. Märket på datorn är Dell och har nog ett par år på nacken. Jag har en XP Pro-skiva, är det lönt att chansa att starta datorn med den i?

Tacksam för all hjälp jag kan få ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst finns det hopp..............

Be han kolla det här med felsäkert läge igen.

F8 precis innan han ser Windowsflaggan, trycka snabbt flera gånger kan han prova också.

Om det funkar be han att kör Felsäkert med nätverk

Sedan går han till den här sprillans nya online scannern.

http://www.emsisoft.com/en/software/ax/Default.aspx

Mer tips finns beroende hur det går med det felsäkra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han provade med felsäkert läga när jag pratade med honom i telefon men det gick inte. Han får ju stänga av datorn på on/off knappen och när den sen startar så söker den ju genom disken efter fel eftersom han stängde av burken på fel sätt. Ska han trycka på F8 före eller efter sökningen av håddisken? Jag tror att han provade med både ock när jag hade honom i telefonen men inget hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Före måste det bli.

- Datorn bootar först dvs BIOS koll osv.

- Efter det så startar då Windows.

För att komma till felsäkert måste man då trycka på F8 precis när bootningen

är klar och Windows ska starta.

Är man nybörjare blir det ofta några missar....... :P

Be han trycka F8 snabbt några gånger.

EDIT

Han ska då till felsäkert MED nätverk

EDIT/EDIT

Det kan ju vara att han bara "misshandlat" sina filer och då

ska han testa systemåsterställning från felsäkert läge under tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkade det med felsäkert läge med nätverk  och han kunde logga in på windows men sen blev skärman svart och det står brar felsäkert läge i alla fyra hörnen? ;D Han kommer inte längre, provade att klicka enter men det händer inget? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har nu gjort en systemåterställning från cmd. Det som händer är att datorn startar om och skrivbordet kommer upp men bara skrivbordsbilden syns. Nu ska han prova igen med att bara starta om i felsäkert läge  och se vad som händer då :) Återkommer med den spännande fortsättningen  ;) Har du fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjau...  han ligger pyrt till........... :P

Han kan ta en "rövare" och prova att backa någon månad eller 2.

Annars är det en XP skiva som behövs för en rep och är det virus/spyware så blir han inte

av med den skiten trots backningar.

Jag skulle iaf prova att först backa rejält i tid bakåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han ska prova att backa så långt bak han kan nu tills han stöter in i väggen :D

Annars så traskar jag hem till honom i morgon med en XP-skiva så får vi se om det går!

Tack för all hjälp!!!!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns en sak till att prova...... ;)

"-Logga in på datorn med ett administratörskonto eller med ett konto som har administratörsbehörighet"

Det kan vara kontot som är "korrupt" och med det riktiga administratörskontot

kanske det funkar  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har haft samma problem som du... Jag har varit utan virusskydd någon vecka då trailversionen av F-Secure gått ut och fick en attack. Jag köpte licensen till F-Secure som hittade en mängd skit. Dock fanns det två SpyWare kvar som den inte klarade av WinHound och ett annat. Mina aningar är att dessa ligger bakom problemet.

Jag Blev rekomenderad att ladda ner det enna efter det andra virusprogrammet. Men de hjälpte inte. Fick sedan en länk till HitMan Pro som är ett underbart program!

Man installerar det och klickar på "Godkänn alla"...

Programmet laddar sedan ner 7 olika Anti spyware program, installerar, konfigurerar, uppdaterar och kör dem. Det tar ett par timmar men sedan är du borta med allt tänkbar skit...

Det bästa är att man laddar ner programmet mindre än 3mb och kör igång det och man slipper mecka.

När jag körde programmet varnade mitt Virusprogram för trojaner så de fårman blocka o.s.v

Här är länken http://www.hitmanpro.nl/ Närman installerar så finns det en engelsk version.

Lycka till 

Ps.Jag skrev detta i ett annat inlägg, Plun rekommenderar dock att börja med Ewido, sedan Lavasofts Adaware  då Hitman med alla scanningprogram sliter på hårddisken...

Hitman löste mina problem, vore intressant att höra hur du löste ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...