Gå till innehåll

Gammal liten flatskärm i XP


lillePer

Recommended Posts

Ett problem: Skall köra en äldre skärm i XP. Skärmen är en IBM flat skärm på 12". Den fungerar under upp starten både i Bios uppstarten och under XP uppstarten men när XP är igång börjar skärmen rulla och det står då på skärmen "unsuprtet video signal". Jag antar att det har med upplösning och antal färger att göra men jag har ställt ner allt till lägsta möjliga (16-bit 800x600)men det hjälper inte. Behöver jag några speciella drivrutiner eller liknande?

//Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört skärmen med XP tidigare utan en specialversion av NT. Grafikkortet jag har är ett Nvidia GeForce4 440 Go (Dell Mobile)

Skärmen är av type 9052-V01 från IBM. Hittar dock ingen skärm med den beteckningen på IBMs hemsida...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat på tre olika datorer. Får samma resultat på alla. Den fungerar i uppstarten ända fram tills inloggningssidan skall komma. Jag har provat på både Home edition och professional XP. Det måste vara något XP ändrar på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hittade lite info på nätet att den skärmen stöder upp till w95, inte w98 eller senare.

Eftersom du hade den på en Nt4 maskin, borde det vara en specialskriven drivrutin.

Nu när du kan se den i uppstarten på fler maskiner är det inte så konstigt därför att ingen grafikrutin är startad än, utan du använder bios egen vga rutin.

Ps. skärmen stöder upplösning 640 x 480 som max...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...