Gå till innehåll

Datorn slocknade ...


Recommended Posts

är det en stationär eller bärbar?

mvh

t

 

Det är en gammal stationär dator.

 

HP Pavilion d1100 Desktop PC series -  HP Business Support Center

 

 

Nätaggregatets diod lyser på baksidan av datorn men varken fläktar eller hårddisk startar.

Själv misstänker jag att processorn lagt av, eftersom jag noterat att den lätt blir het vid hög belastning,

men är osäker på hur jag säkert kan utesluta att problemet är med en annan datorkomponent.

 

/dessbee

Redigerad av dessbee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal stationär dator.

 

Själv misstänker jag att processorn lagt av,

 

Nope den CPU'n du har är en P4 (455), den kan princip inte gå sönder.

Det är ditt nätagg till 80% och de andra 20% sätter jag på moderkortet, rent statistisk efter egen erfarenhet.

 

Killen på youtubefilmen kollar inte agget rätt, han måste belasta det med iaf. 20A, så han kommer upp till 240W uteffekt åtminstonne.

Du har bevisligen ström in (dioden lyser) nätagget tar in 220V, men det klarar inte ge power ut. Ett mycket vanligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack, Marion och ture. Det verkar som ni har rätt att nätaggregatet är sönder.

Jag testade nätaggregatet enligt "gem-metoden" och anslöt en dvd spelare som vägrade öppna luckan.

Gjorde om samma sak med ett annat nätaggregat som ligger och skräpar här hemma och luckan öppnade sig.

 

Tyvärr har det andra nätaggregatet ingen SATA-kontakt så jag kan inte testa det fullt ut;

dessutom har det ett stort kylelement på baksidan som är så stort att det inte går att montera utan plåtklippning i datorchassit.

 

Redigerad av dessbee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack, Marion och ture. Det verkar som ni har rätt att nätaggregatet är sönder.

Jag testade nätaggregatet enligt "gem-metoden" och anslöt en dvd spelare som vägrade öppna luckan.

Gjorde om samma sak med ett annat nätaggregat som ligger och skräpar här hemma och luckan öppnade sig.

 

Tyvärr har det andra nätaggregatet ingen SATA-kontakt så jag kan inte testa det fullt ut;

dessutom har det ett stort kylelement på baksidan som är så stort att det inte går att montera utan plåtklippning i datorchassit.

 

Okej, men adaptrar är inget problem, dessa kostar en tia, ser ut såhär.

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/images/molex-to-sata-adapter-cable.jpg

 

Sedan måste ju inte nätagget sitta i datorn, beror dock på datorns placering, kan se skräpigt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men adaptrar är inget problem, dessa kostar en tia, ser ut såhär.

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/images/molex-to-sata-adapter-cable.jpg

 

Sedan måste ju inte nätagget sitta i datorn, beror dock på datorns placering, kan se skräpigt ut.

 

Var hittar jag en adapter för en tia? Svenska webbutiker verkar ta 50 kronor.

 

Om jag monterar nätaggregatet utanför chassit verkar det som jag blir tvungen att skaffa förlängningskablar

eftersom strömkablarna till moderkortet inte räcker. Då känns det mer aktuellt att köpa ett billigt nytt/begagnat nätaggregat.

 

Är billiga nätaggregat för 200 kronor dåliga eller duger de till en gammal dator?

Någon som kan rekommendera ett billigt nätaggregat?

 

mvh

dessbee

Redigerad av dessbee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag en adapter för en tia? Svenska webbutiker verkar ta 50 kronor.

 

Om jag monterar nätaggregatet utanför chassit verkar det som jag blir tvungen att skaffa förlängningskablar

eftersom strömkablarna till moderkortet inte räcker. Då känns det mer aktuellt att köpa ett billigt nytt/begagnat nätaggregat.

 

Är billiga nätaggregat för 200 kronor dåliga eller duger de till en gammal dator?

Någon som kan rekommendera ett billigt nätaggregat?

 

mvh

dessbee

 

Vad gäller effekten så duger allting, FSP är billiga bra agg, detta med både molex och sata lär fungera för dej - pris 350:-

http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80-bronze

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu har jag provat att koppla in mitt andra nätaggregat ATX 420W med hjälp av två adapterkaplar (ATX 20 male to 24 Pin female Power Supply Adapter Cable och SATA 4 pin to 15 pin Power Adaptor Cable) utan att få igång datorn.

Kan jag dra slutsatsen att även moderkortet är trasigt?

Redigerad av dessbee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...