Gå till innehåll

Produktnyckel


candela

Recommended Posts

Hoppas någon i forumet kan hjälpa mig med följande:

Har laddat ner Windows 10 ISO och önskar göra en ren installation på men Windows 7 dator.

Köpte datorn med förinstallerat Windows 7. Vid en ren installation av Windows 10 krävs väl att man anger den produktnyckel  som användes vid installationen av Win 7?

Hu få tag i produktnyckeln?

Mvh candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden som LGJ länkar till innehåller riktigt bra info... läs och läs igen.

 

Mest bara för att jag har tid över:

 

För att få uppgradera gratis till Windows 10 krävs att man har en genuin och aktiverad version av Windows 7 eller Windows 8.1 installerad på aktuell dator. Samma sak gäller Pro-versionerna. Vid uppgradering via Windows Update så krävs inget serienummer, det är bara att tuta och köra. Har man däremot plockat hem en ISO är det viktigt att FÖRSTA installationen görs som en uppdatering och INTE en sk Clean Install. Efter det att uppdateringen är gjord och man har kontrollerat att man är aktiverad så ska man därefter kunna göra en Clean Install direkt från skiva... då kan man också hoppa över när man ombes fylla i serienummer. Aktiveringen är gjord när Windows 10 är installerat, då den nu är knuten till hårdvaran i datorn.

 

Undantaget är om man är Windows Insider!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tråden som LGJ länkar till innehåller riktigt bra info... läs och läs igen.

 

Mest bara för att jag har tid över:

 

För att få uppgradera gratis till Windows 10 krävs att man har en genuin och aktiverad version av Windows 7 eller Windows 8.1 installerad på aktuell dator. Samma sak gäller Pro-versionerna. Vid uppgradering via Windows Update så krävs inget serienummer, det är bara att tuta och köra. Har man däremot plockat hem en ISO är det viktigt att FÖRSTA installationen görs som en uppdatering och INTE en sk Clean Install. Efter det att uppdateringen är gjord och man har kontrollerat att man är aktiverad så ska man därefter kunna göra en Clean Install direkt från skiva... då kan man också hoppa över när man ombes fylla i serienummer. Aktiveringen är gjord när Windows 10 är installerat, då den nu är knuten till hårdvaran i datorn.

 

Undantaget är om man är Windows Insider!

 

Tack Manneman!

Kommer att göra en uppgradering i enlighet med vad du skriver och aktivera den. Så långt är allt klart. Varför jag vill göra en clean install beror på att min dator i dag är fylld med en massa program.

Jag är Windows Insider och har där plockat ner en ISO och bränt till DVD från Windows Insider (för att ha till en clean install).

 

Blir litet konfunderad över att du skriver "Undantaget är om man är Windows Insider".

Vad består undantaget av?

/candela

Redigerad av candela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är registrerad som en insider så aktiveras ditt Windows per automatik (man skippar dessutom alla serienummer). Men då måste du knyta din installation till det Outlook-konto du använder till din Insider-prenumeration, alltså inte som en lokal användare. Du behöver inte ha en 7:a eller 8:a installerad utan kan installera Clean direkt. Å andra sidan förblir du en testare och får förhandsversioner löpande. Dessa är obligatoriska med buggar och allt, även om det troligen bara kommer bli bättre och bättre efterhand.

 

Du kan skippa Insiderprogrammet om du vill... om du använder verktyget i länken nedan så får du hem ISO´n du behöver utan att vara Insider:

 

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

Kör en uppgradering och se till att du är aktiverad och klar. Därefter kan du använda ISO´n och boota ifrån och göra en Clean Install.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...