MrBigSpender Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Hej, fick idag möjlighet att uppgradera till Windows 10. Tyvärr har jag nu ingen internet åtkomst skriver detta från en annan dator. Det står begränsad åtkomst. Jag kör wifi mot ett ADSL modem. Vad kan det vara för fel? Det trådlösa nätverkskortet är grön men jag får ändå begränsad åtkomst! Jag har ett d-link trådlöst nätverkskort! Hoppas på snar hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Har du provat att starta om routern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Konstigt nog fungerar Windows 10 på andra datorer som vi har men inte på den sista som skulle uppgraderas Kan väl inte vara något med routern då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Konstigt nog fungerar Windows 10 på andra datorer som vi har men inte på den sista som skulle uppgraderas Kan väl inte vara något med routern då! Kolla att ditt nätverk är ställt som privat av någon anledning så blir det offentligt och då fungerar inte Wifi Har råkat ut för det på några installationer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Fungerar internet via nätverkskabel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Kolla att ditt nätverk är ställt som privat av någon anledning så blir det offentligt och då fungerar inte Wifi Har råkat ut för det på några installationer Hur kollar jag om det är ställt privat och hur tar jag bort det om det är anslutet offentligt och därefter ansluter det privat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 (edited) högerklicka nere på internet ikonen och välj öppna nätverk och delningcenter där ser du om det är offentligt eller privat Här har du en länk hur du gör för att ändra http://www.tekrevue.com/tip/change-network-location-windows-8/ Edited August 6, 2015 by Beldia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Eller här är en Bättre beskrivning fast på engelska Privat Nätverk = Hem nätverk. "Public" Nätverk = internetcafe, etc Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings Under Private, aktivera File & Printer Sharing, samt Network Discovery. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 7, 2015 Author Share Posted August 7, 2015 Eller här är en Bättre beskrivning fast på engelska Privat Nätverk = Hem nätverk. "Public" Nätverk = internetcafe, etc Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings Under Private, aktivera File & Printer Sharing, samt Network Discovery. Nu ser jag när jag öppnar Nätverks- och delningscenter så är jag inte ansluten till något nätverk! Min misstanke är att något med konfigureringen av Ethernet har gått fel. Hur man nu ska åtgärda en sådan sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 (edited) Nu ser jag när jag öppnar Nätverks- och delningscenter så är jag inte ansluten till något nätverk! Min misstanke är att något med konfigureringen av Ethernet har gått fel. Hur man nu ska åtgärda en sådan sak? Du hade väl Wifi vad jag förstod Är det en Laptop kolla då så att WiFi är påslaget på datorn Det finns en knapp med den symbolen Är lätt att man slår av den av misstag Sen: Om du klickar på Wifi ikonen nere i högra delen av aktivitetsfältet så väljer du att söka nätverk Anslut till ditt nätverksnamn som du har gettt och ange lösenord Alternativ 2: Köp en kabel det fungerar alltid Alternativ 3: Ring en datorfirma som kommer hem o hjälper dig Kan inte ge några mer råd Lycka till Du kan väl skriva sen hur det gick Mvh Beldia Edited August 7, 2015 by Beldia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted August 7, 2015 Author Share Posted August 7, 2015 Du hade väl Wifi vad jag förstod Är det en Laptop kolla då så att WiFi är påslaget på datorn Det finns en knapp med den symbolen Är lätt att man slår av den av misstag Sen: Om du klickar på Wifi ikonen nere i högra delen av aktivitetsfältet så väljer du att söka nätverk Anslut till ditt nätverksnamn som du har gettt och ange lösenord Alternativ 2: Köp en kabel det fungerar alltid Alternativ 3: Ring en datorfirma som kommer hem o hjälper dig Kan inte ge några mer råd Lycka till Du kan väl skriva sen hur det gick Mvh Beldia Okej, tack ändå! Har provat med kabel men det fungerade ändå inte!? Funderar nu på att åka in till en datorfirma som fixar datorn åt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 (edited) Även om det står "begränsad åtkomst" fungerar internet? (om du har provat) Du kanske kan prova några av dessa tips (som visserligen är för Windows 8) - > http://www.fixedbyvonnie.com/2013/10/how-to-fix-limited-or-no-connectivity-wi-fi-issues-in-windows-8/ eller här: http://tipsandtricksforum.com/thread-110-post-424.html#pid424 Edited August 7, 2015 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts