Gå till innehåll

Felaktig grafik efter installation W10


Karl-Erik

Recommended Posts

Hej !

Jag uppdaterade en av mina datorer, en äldre laptop, från Windows 7 (Eng. !) till Windows 10, mycket bara för att kolla hur smidigt eller krångligt det skulle vara, och hur användargränssnittet skulle se ut.

För det första så blev såväl ikoner som webbsidor och applikationer utdragna i sidled, så att personer i bild får bredare ansikten än vanligt. Så var det ju inte under W7-eran !
Samma sak med teckensnittet i texterna, som också ser brett och klumpigt ut !

En applikation som jag själv skapat fick också mycket bredare teckensnitt än vanligt i den s k menyn överst i programmet, vilket fick till följd att den tidigare rätt långa meny-'baren' svällde och delade sig i två rader, vilket i sin tur föste ned formulärets kontrollknappar m m, så att de nedersta försvann under bottenramen.

Lite forskning gav att W10-installationen har installerat en grafikdrive Microsoft Basic Display Adapter, som inte passar till min lite äldre dator, vilket väl är orsaken till problemet !

 

Datorn är en Packard Bell. Grafiken är ATI, men AMD har inga drivrutiner att erbjuda för datorer äldre än 2013, och min är av betydligt tidigare årsmodell !

 

Acer hittar heller inga motsvarigheter till serienumret på datorn !

Finns det någon lösning på detta, eller är det bara acceptera att laptopen inte klarar av Windows 10 ?

 

(Kan min original grafikdrive finnas någonstans i den undansparade Windows Old ?)

 

Om jag backar tillbaka till Windows 7, kan jag då vara säker på att även grafiken återinstalleras, eller får jag dras med ovannämnda ?

I det senare fallet har jag ju heller ingen favör med att gå tillbaka !

 

Allt annat verkar ju att fungera tämligen bra

M v h

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig mer info om dator typ, så kan kan jag hjälpa dig. Om du väljer att återställa, så återställs din gamla drivrutin för grafiken. Man kan oftast använda en Win 7- 8 drivrutin, så det bör vara rätt enkelt att fixa.

 

Ur old-mappen finns inget att hämta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett ATI Radeon Xpress 1100M Grafikkort som du har.

 

http://www.amdradeondrivers.com/amd-ati-mobility-drivers.html

 

Bläddra ned till  Radeon Xpress 1100 Series RC410M som skall passa Vista 32bit

   

och hämta denna, sedan kollar du om detta fungerar.

 

Alt 2 är http://www.drivethelife.com/Prova detta program och se om det hittar nån drivrutin.

 

Det är en gammal burk, men testa förslagen

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett ATI Radeon Xpress 1100M Grafikkort som du har.

 

http://www.amdradeondrivers.com/amd-ati-mobility-drivers.html

 

Bläddra ned till  Radeon Xpress 1100 Series RC410M som skall passa Vista 32bit

   

och hämta denna, sedan kollar du om detta fungerar.

 

Alt 2 är http://www.drivethelife.com/Prova detta program och se om det hittar nån drivrutin.

 

Det är en gammal burk, men testa förslagen

 

Alt 1:

 

Går inte att kopiera filerna p g a ett oväntat fel....  Fel 0x80004005:Odef. fel

atidcmxx.sys

ATILog.dll

ATIManifestDLMExt,dll

O S V De flesta filerna, undantagandes några jpg-filer.

Alldeles oavsett om jag använder måldatorn eller annan dator, om jag använder Zip eller Utforskaren !

 

 

Alt. 2:

.

Driver-Talent.exe (appen) 'reparerar' Display, TouchPad och Network.

 

Dock -  Microsoft Basic Display Adapter ligger envetet kvar och de ikoner som ska vara runda är fortfarande avlånga i horisontell ledd !

Fungerade alltså inte så bra !

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir du nog tvungen att återgå till Win7. Eller skaffa en nyare dator om du vill köra 10:an. Jag har hållit på med många datorer, även äldre och till vissa modeller kan man köra drivrutin från 7:an.

 

Har skummat igenom en del forum och ser att du ställt frågan på ett annan forum, många har liknande problem som du.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har ställt frågan också på den närbelägna  E-forum IDG !

 

T o m på VBForums, som egentligen bara har att göra med Visual Basic ! Men då för att jag levde rövare över att min VB-applikation blev missformad av just den felaktiga grafiken, vilket jag inte kopplade samman från början som en orsak...

 

En fundering:

 

Är det tänkbart hitta rätt grafik-drivrutin på den skiva jag använde vid W7-installationen ? Det var visserligen en engelsk variant av Windows7....

 

Hur skulle man i så fall extrahera just den rutinen utan att blanda in en massa annat ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur skivan är gjord från fabrik, förr fick man en drivrutinsskiva när man köpte en dator. Jag skulle tro att din drivrutin ligger som standard i en win7-skiva, dock inte hämtbar.

 

Återgå till Win7 och kör http://www.drivethelife.com/free-drivers-download-utility.htmleller liknande program, som skapar backup på drivrutinerna du har i datorn. Då kopierar du din grafik drivrutin. Är nog enklaste vägen i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK !

Nu har jag backat tillbaka till W7, som ser ut att fungera som vanligt !

 

Därefter kört en driver backup med Driver Talent !

Resultatet blev en folder "OSTotoFolder" som i sin tur innehåller tre huvudkataloger:

DriversBackup, som i sin tur innehåller
    Zipkatalogen "ATI Radeon Xpress Series        _8.561.0.0_12 26 2015 15 15 29" som innehåller
        Katalogen B_72960 med 32 filer (dll-filer m m som alla refererar till AMD eller ati)
        CL_73150 (Security Catalog)
        cl_73150  (Setup Information)
        cl_73150.PNF (Precompiled Setup Information)

    samt "backuplist"

DriversDownLoad, som innehåller:
    zip-katalogen "WIN10(32)" med
        ATI_Display_113.109.0.0000_None_71171.7z
        HP_Mouse_17.0.13.1_None_68279.7z
        Lenovo_MEDIA_6.0.1.7525_None_92987.7z
        Net_10.0.0.318_WHQL_92065.7z

Pre-download, som är tom

------------

Är det någonting som jag nu behöver förbereda innan jag återigen försöker att installera Winows 10 ?

Hur använder jag ovanstående resultat av backupen när jag har installerat Windows 10 ?

/Kalle

 

Redigerad av Karl-Erik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera ati filerna på ett usb minne eller någon annan partition. Sedan när du installerat 10:an så kan du gå in i enhetshanteraren och klicka på bildskärmskort och gå till fliken drivrutin, välj uppdatera drivrutin. Hänvisa till usb-minnet eller om du lagt det på någon annan partition. Fungerar inte det, så måste du packa upp filerna först för att det skall fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det några särskilda krav på hur de uppackade filerna i zip-katalogerna ska vara ordnade, t ex på liknande sätt m m, för att rätt filer ska hittas vid uppdateringen ? Vid "av-zippning" brukar man ju anmodas lägga dem i någon valfri katalog....

 

Jag antar att man bara kan skapa en katalog med valfritt namn för ati-filerna och sedan bara hänvisa till den vid uppdateringen. Kanske lika bra packa upp dem först som sist....

 

Intressant med katalogen  "WIN10(32)" !

Vad kan syftet vara med den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...