Gå till innehåll

storage.googleapis


Recommended Posts

Hej!

Jag har fått in; storage.googleapis.com i datorn. Den försöker styra över till olika adresser(IP) via porter: 62797+49217.

När jag söker på det verkar det handla om adware, malware och oönskade program. Jag har MBAM+WD i W8.1.

MBAM blockerade trafiken. Jag gjorde en systemåterställning för att ta bort oönskade program. Efter två dagar har inte

MBAM varnat för ytterliggare trafik från programmet. Men jag är ändock osäker på om något finns kvar. Finns det någon

bra lösning för att kontrollera detta och isåfall ta bort det?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Kird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag riktigt förstår hur allt det du skriver hänger ihop men Malwarebytes for Windows (senaste versionen) och Malwarebytes AdwCleaner är de två program som brukar rekommenderas för att få bort adware. Så om du vill kan du komplettera med AdwCleaner: https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Hej!

OS=W8.1. Säkerhetsprogram=MBAM+WD.

MBAM blockerar utgående trafik i portarna: 62797+49217.

Programmet som vill ut är "storage". Varför? Har inte installerat något sådant.

Räcker det inte med MBAM utan måste kompletteras med AdwCleaner?

Jag kan inte förklara bättre än så här.

Min osäkerhet är om det finns rester av programmet kvar och ställa till det framöver.

Tack för svaret och länken!

Mvh

Kird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storage.googleapis.com är i grunden en domän (webbplats) som ägs av Google och används för dess "moln", så den i sig är inte skadlig eller är ett reklamprogram. Däremot kan det kanske vara så att du hade fått in något reklamprogram som använde den webbplatsen för att lagra någon information, men det är ju bara en gissning.

All trafik över internet går mellan IP-adresser som använder olika portnummer. När du tittar på en webbsida hämtas innehållet från webbplatsens IP-adress port 80 och när datorn skickar iväg vad du har klickat på webbsidan till webbplatsen använder den något annat portnummer som webbplatsen har angett. Det är alltså helt normalt att trafik går över olika portar och till olika IP-adresser. För att webbläsaren ska kunna visa denna webbsida kommer den att hämta information från åtminstone fyra olika IP-adresser. Alla portnummer kan användas för vad som helst, även om det inte görs, men det är ju inte så att vissa portnummer skulle användas av bara skadliga program eller reklamprogram.

Jag förstår att du har skrivit det du har sett och hur du upplevde vad som hände men tyvärr är det alldeles för lite information för att kunna veta vad som kom in i din dator och hur man ska få bort allt av det.

Dagens reklamprogram brukar mest hålla till i webbläsarna och det går att återställa dem men man förlorar då också sånt som man kanske vill ha kvar i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Efter ha läst genom din utförligt beskrivna "möjliga" förklaring, har jag tänkt till.

Barnbarnen överför bilder till datorn, från sina mobiltelefoner, som dom tycker morfar skall ha

att titta på från deras olika aktiviteter. Det är androidtelefoner. Jag har inte satt mig in i hur det går

till men det skall göra hädanefter!

Tack för att du lärde mig något nytt och kunskap är aldrig fel!

Mvh

Kird

Ps. det slutar väl med att jag får skaffa en sådan telefon.Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...