Gå till innehåll

Falskringning


-64

Recommended Posts

Jag har en trådlös dörrklocka NEXA : https://www.inet.se/produkt/3301163/nexa-lmlr-dorrklocka?gclid=Cj0KCQiAxc6PBhCEARIsAH8Hff1Z4zJgBzIo78C_AoqCU_2teT4J-6KD1zqyjeqnFaV0S9pdjG4wBnYaAn2pEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det är en trycknapp som sitter bredvid ytterdörren.  När man trycker på knappen, "ringer på" så är det en liten radiosändare i knappen som skickar  en signal till en mottagare så då "klingar" bing-bång. Egentligen har jag två mottagare eftersom jag har två våningar i huset. Dom drivs via nätspänning i ett vägguttag. (Går alltså att flytta till ett annat rum om man vill det)

Nu i kväll, vid 23:30 ungefär ringde det på klockorna och jag gick och öppnade. Ingen där! Vi har bekanta med ungdomar som deltar i föreningsliv på fredagarna. Det händer att dom tittar in här i all vänlighet på hemvägen. Jag tänkte att det kunde ha varit dom och dom ville skoja lite, men ingen syntes i närheten. Det skulle dessutom ha hörts om någon hade ringt på och sprungit därifrån. Vi har en metalltrappa som inte är ljudlös. Jag stängde dörren och gick in igen. Kanske 10 sekunder senare ringde det igen. Nu var jag ju närmare ytterdörren så jag borde ha sett om någon sprang därifrån på gräsmattan t.ex. Men inget sådant, Jag stängde och gick in. Ny signal efter ca 10 sekunder och ingen människa utanför.

Jag Googlade på denna NEXA och man ser på webbsidan att ringklockan använder 433 MHz som frekvens. Är det en vanlig frekvens som kan förekomma lite här och där till olika utrustningar? Borde den inte vara matchad ihop till enbart mina mottagare/klockor? I princip kan ju alla mina grannar ha lika dana NEXA på sina hus och då skulle det ju bli ett okontrollerat falskringande dygnet runt, nästan. Hos alla dom andra dessutom. Vi har ungefär 300 meter till en telemast. Kan det komma därifrån? På nittiotalet berättade en jobbarkompis att hans ytterbelysning med rörelsevakt tändes utan att någon rörde sig där utanför. Han kom på sedan att det var hans mobiltelefon, som gick på NMT-nätet, 450. Han hade det i sin bil för det nätet hade så bra täckning i hela landet. (Han var resemontör) Och den telefonen "letade" efter närmaste telemast med jämna mellanrum. Det var den som triggade igång ytterbelysningen. Kan det vara något liknande med min dörrklocka?

Jag har haft denna NEXA i 4 - 5 år nu och detta är första gången det inträffar. Och det är torrt och nästan klart väder så det är ingen tjuvkontakt med vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...