Gå till innehåll

IFTTT + Android + iPhone


Mikael63

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Någon som har bra koll hur man kan använda IFTTT?

Jag tar det från början:

Jag har sedan några år börjat använda mig av såna "smarta-hem-produkter", av ett visst fabrikat. Det här fabrikatet har ingen egen dedikerad app utan man använder då eWeLink, som kan hantera olika hårdvaror/fabrikat. Det här fungerar mycket bra, varje enhet för sig. Via eWeLink kan man även skapa "Scenes". Jag kan till exempel låta enhet B stängas av när enhet A slås på. Inget jag nyttjar.

Men så har jag en tanke att "bygga" en grilltermometer med larm. Jag kan skaffa en sensor för "grilltemperatuer" och till den en anpassad enhet, ett "relä".
Här kan jag då i appen sätta en larmgräns på låt säga 65 grader. När den gränsen uppnås så kan reläet dra och man kan få en liten push-notis i telefonen.

Det här reläet skulle i princip kunna aktivera en siren/summer och/eller man kan skapa en sådan "scene" som aktiverar en annan enhet som startar något. Så långt är det inga konstigheter. Men om man nu vill kunna få ett "larm" i mobilen, alltså mer än en notis, så behöver man IFTTT som en länk mellan eWeLink och mobilen. För att det ska fungera behöver man teckna en prenumeration hos eWeLink och det kostar 109 kr per år och det kan det vara värt om man som i mitt fall ser detta som en hobby.

I IFTTT-appen kan man som "action" välja att spela en specifik låt eller spela musik. Det som då händer, när händelsen triggas, är att jag i telefonen får en förfrågan om vilken app jag vill använda. Jag skulle ju önska att jag, när jag skapar händelsen får möjlighet att välja en ring- eller alarmsignal. Sökning på nätet ger tipset att i stället, som "action" skicka ett meddelande via Telegram och där sätta en unik signal för den kontakten (IFTTT). Jo det fungerar enkelt och bra. I min telefon. Om jag samtidigt, eller som enda alternativ, vill att det här ska skickas till en annan kontakt (i hushållet) så behöver man även en "pro"prenumeration hos IFTTT och det skulle enligt appen kosta (typ) 1495 kr per år och det överstiger acceptabel kostnad för den här hobbyverksamheten.

Så vad vill jag då? Jo, jag undrar om det finns något annat sätt att kunna få ett larm till två mobiltelefoner?

***

En tankevurpa! Trodde jag.. Kom på att man ju kan var två olika användare av/hos/med IFTTT och då skapa varsina "tasks" och det går ju. Men det verkar som att det bara kan finnas en(1) koppling mellan IFTTT och eWeLink så det stuper likt förb....t.

Har även testat första bästa Noification manager i Androiden och jodå den fungerar bra, jag kan konfa den så att om det kommer ett push-meddelande innehållande (del av) en specifik fras så kan man låta spela upp valfritt ljud. Det här är dock inte tillförlitligt då det är den senast använda telefonens koppling mot eWeLink som får pushmeddelanden.

Redigerad av Mikael63
tankevurpa mm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, jag är inte säker att push notiser är garanterade att komma fram i rimlig tid, så att koppla en termometer är kanske inte idealiskt. Två, jag är inte säker att ifttt processar allt tillräckligt snabbt för att vilja använda i samband med matlagning, men låt säga att det går. Ni skulle kunna sätta upp ett twitterkonto som båda lurarna är kopplade till och låta ifttt skicka ett direktmeddelande till kontot, då bör twitter plinga i båda lurarna. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, push har visat sig vara lite si och så med. Jag tänker att man får sätta gradtalet så att man har lite marginal.

Hm, Twitter.. jag får kanske, motvilligt, testa det.. kan man sätta olika signaler beroende på varifrån meddelandet kommer? Jag tänker mig något diskret som ex. denna: https://freesound.org/people/IFartInUrGeneralDirection/sounds/82515/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror i Android du kan välja ljud på samtliga notiser, men är osäker. Inte labbat med det på ett tag.

Men det måste inte vara twitter, någon meddelandetjänst som ifttt kan skicka meddelande till och du kan ha klient i vardera telefon.

Redigerad av _.M
tydliggörande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, _.M sade:

Men det måste inte vara twitter, någon meddelandetjänst som ifttt kan skicka meddelande till och du kan ha klient i vardera telefon.

Mjo men det är här jag testat med Telegram. IFTTT-bot kan då skicka ett personligt meddelande till mig, enbart, inte till en gruppchatt jag väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...