Gå till innehåll

Hur får jag min nas att funka?


Anna Maria

Recommended Posts

Jag har en nas som heter seagate  2 bay... Jag ser den varken i utforskaren eller enhetshanteraren . Jag använder Windows 10 till nasen?  När jag använde nasen till Linux Rafaela och även till Windows 7 och hade comhem bredband så funkade den utmärkt. Problemet har kommit sen jag fick fiber... Det påstår många är bättre än bredband... Men nu funkar varken min Nas eller en av mina datorer som jag använde förut till comhem bredband... Jag tycker inte det verkar bättre...:angry: Tele2 har jag som fiberleverantör. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har ställt in fasta IP-adresser i den dator som inte längre har kontakt med internet och i NAS:en och att routern nu har en annan IP-adress?
I så fall behöver du ändra om inställningarna.

När det gäller NAS:en får du nog följa installationsanvisningarna på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jaså det var till mitt andra email konto svaren från forumet kom. Jag undrade varför ingen hade svarat...:o

Jag har en acer dator och den kräver ett acer tangentbord för att kunna ändra i setupen.  Det funkar inte att ändra i setupen så att nasen får kontakt med datorn med ett annat tangentbord ...:angry: Det är typiskt för acer datorer och det tog lång tid för mej att komma på det. :(

Och för att kunna använda acer tangentbordet så måste jag köpa tangentbordsdekaler att sätta på tangentbordet... Ipadress till routern har jag inte hittat... Jag fick inte fram någon info genom att skriva ipconfig i min Windows 10 dator. 

 

/Anna Maria

 

Redigerad av Anna Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag göra det... Eftersom jag hade svårt att förstå bokstavskombinationerna som jag fick fram när jag skrev ipconfig utan att veta vad jag skulle kolla på så blev det ganska förvirrat. Men nu vet jag vad jag ska kolla på i texten som jag får fram när jag skriver ipconfig i kommandotolken . Och var skriver jag sen in ip-adressen till routern ? 

 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt använda den så att Nasen funkar... Det påstås att man måste veta routerns ip-adress då. Det behövde jag inte  när jag använde den i början men då hade jag Windows 7 och sen ett tag använde jag Linux Mint Rafaela till nasen och då var det bara att koppla in nasen. Jag hade Comhem bredband då.  Problemet har tillkommit sen jag fick fiber . Det påstås att fiber är bättre men det tycker inte jag för nasen funkar inte nu till min Windows dator... Det enda som funkar med fiber är att surfa  och att använda externa  enheter till datorn som t.e.x. blu-ray-brännare, usb-minnen och androidplatta t.e.x. Nu var det länge sen jag var tvungen att börja om med androidplattan men har har för mej att man måste använda en Windowsdator när man ska börja använda android plattan för att kunna installera de första apparna... 

/Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha fiber eller annan sorts bredband påverkar inte en NAS eller om någon dator inte kan komma åt internet. Däremot kan ett byte av router påverka. Att gå från ComHem till fiber gjorde nog att du fick en ny router.

Fiber är bra för att det gör internetanslutningen snabb och stabil. Något annat påverkar det inte.

Hur har du tänkt att använda routerns IP-adress för att få NAS:en att fungera?
Står det i instruktionerna för NAS:en att du behöver den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...