Gå till innehåll

Tangentbordslayout


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

För en tid sedan skaffade jag, kanske mest för test, ett litet tangentbord, bara sex knappar. En del "issues" i Linuxmiljön vilket jag har beskrivit i andra forum.

Nog om det. Det är så att man kan konfigurera knapparna (bl.a.) så att ex. alltomwindows.se skrivs ut om jag trycker på en knapp. Det finns olika "sätt" för detta. Bl.a. finns One-key password och då väljer man in detta från en lista med Password. Där kan man ange en textsträng med max 29 ascii-tecken. Sedan finns One-key write poetry och då väljer man in från en lista med Strings. Där kan man ange 28 tecken. Hos dessa två har jag inte hittat något alternativ för att skriva/simulera Tabb men det kan man göra via ytterligare ett alternativ - Scripts. Där spelar man helt enkelt in de tangenter man vill ska simuleras senare.
Så långt allt väl, jag nyttjar alla de tre möjligheterna. Dock är det lite knepigt angående tangentbordslayout och en del klurande har behövts för detta.
 

När jag då ville simulera tecknen () så testade jag först med Password. Jag kunde då få ) att skrivas ut om jag valde (
Hittade inte hur jag kunde få ( att skrivas ut varför jag skippade Password och testade via Strings. Det gick bra när jag testade i Anteckningar. Det fungerade också bra i en dialogruta angående lösenord på en webbsida. Det fungerade inte när samma lösen ska anges för att logga in till Windows. Oklart varför, det har fungerat tidigare när jag varken haft ( eller ) men väl andra tecken i mitt lösenord.

Ett nytt försök med Password visade att om jag anger * skrivs ( ut

Om mitt lösenord vore (hej) skulle jag behöva skriva in *hej( i konfigureringen.

Så till själva frågan då, äntligen: var kan man hitta en tangentbordslayout att ha som mall nästa gång? Alltså där vår "svenska" * till höger om Ä motsvarar ( ?

Konfigurationsprogrammets egen layout är inte till hjälp där:

image.thumb.png.cefaca99b3637816f50af1a49affa0fc.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Åh,nej... nu ser jag ju lösningen!:o

Förmodligen samma lösning enligt tidigare trixande. Bara det att jag inte skrev upp detta, då.

Jag vill alltså skriva ( och på mitt tangentbord återfinns just det tecknet på samma tangent som 8

Enligt ovanstående layout återfinns vid 8 tecknet *

I min konfiguration ska jag därför skriva * om jag vi få ut (

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...