Gå till innehåll

Olika gratis Kanban-program


Mikael63

Recommended Posts

I eforum fick jag i våras ett tips på ett program jag efterlyste. Jag ville ha ett "Kanban-program" typ Trello, Taiga.io m.fl men helt fristående, utan krav på konto osv.

Tipset då var Portable Kanban och det var precis så enkelt som det jag efterlyste. Ja, eller, det fanns flera bra "finesser" där också men inget jag behövde och inget jag stördes av.

Eftersom nyttoprogram är lite av en hobby för mig tänkte jag att jag skulle hitta ett liknande fast för Linuxmiljö (bara för att...). Hittade då ett tillägg till webbläsaren - KanbanTab.
Fungerar precis så som jag vill ha det - enkelt utan lull-lull!

Behovet i Windowsmiljön upphörde i samband med att ett uppdrag upphörde men nu använder jag KanbanTab för lite annat!
Rekommenderas om det är tänkt att användas av en och samma person då det inte sker någon synk/molnlagring.
(För sådana saker använder jag gratis Dynalist)

 

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fortsätter i ämnet då rubriken passar bra.

On 2022-11-16 at 15:34, Mikael63 sade:

Behovet i Windowsmiljön upphörde i samband med att ett uppdrag upphörde men nu använder jag KanbanTab för lite annat!
Rekommenderas om det är tänkt att användas av en och samma person då det inte sker någon synk/molnlagring.
(För sådana saker använder jag gratis Dynalist)

Tyckte att KanbanTab var till väldigt stor hjälp då det på senare tid blivit väldigt många bollar att hålla i luften. Kändes då lite "risky" att förlita sig på ett enkelt tillägg till en webbläsare, lokalt på en dator. Fick tips/förslag av en närstående att kolla på Miro.

Miro var en sån variant där man behöver registrera sig men jag valde det då jag antar att det är så för alla "större" tjänster av denna typ. Miro är fullspäckad med allehanda prylar och finns i en gratisversion och varianter med abonnemang. Egentligen inte min typ då men såg att man kunde välja in just "Kanban" som en sk. template till en "board". En board är, eller blev i mitt fall åtminstone, som en Whiteboard. Själva kanban-tavlan är så som jag vill ha den, ganska enkel och lättbegriplig, Där finns också möjlighet att sätta färger och det är en sån sak som man lätt "trillar dit på". Man får en tanke hur man ska nyttja dessa men sedan blir det, i längden, svårt att hålla på den disciplinen.

Den här whiteboarden erbjuder mycket mer och först tänkte jag vara tjurig (som är defaultläget) och inte använda annat än just kanban-tavlan men insåg att funktionen anteckningar (ungefär som kommentar i ex. Word) passade bra för vissa saker liksom även några "sticky notes" och till dessa även knyta an pilar. Finns en annan slags "Note" som jag inte har kollat på.

Gratisversionen erbjuder tre "boards" och jag använder en för en kund och en med lite annat stuk för övriga kunder, fast jag tror jag ska ordna enhetligt utseende.

Som en följd av att jag började använda Miro kunde jag där skriva de typ "dagboksanteckningar" jag tidigare använde Dynalist för varför jag så att säga flyttade innehållet från Dynalist till Miro. Kvar blev då några privata anteckningar, sådana jag en gång i tiden lyft över från Google Keep, och eftersom jag hade kavar en del i just Keep tog jag och flyttade tillbaks mina anteckningar till Keep. Dock lite mer samlat med mer text i varje "Notes".

Miro kan man köra som en Desktop vilket jag föredrar. För min "stämpelklocka" använder jag TMetric och efter tips härifrån AoW kan jag även köra den som en App.

Optimalt vore om det gick att hantera "kanban" och tid i en och samma app men det torde bli svårt.

Ser gärna att andra delger erfarenheter från liknade applikationer, både bra och dåliga sådana.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag kan fylla på med att jag nu även har testat dessa:

Jira - Inte lika intuitiv och flexibel som Miro. Gav den två chanser

Taiga.io - Inte lika intuitiv och flexibel som Miro.

Trello - Inte lika intuitiv och flexibel som Miro.

Ovanstående tre är dock säkerligen kompetent nog för uppgiften men passade inte mig som har väldigt dåligt tålamod :rolleyes:

Jag blev nyfiken på Wekan som är open-source men där var det tydligen lite meck för att installera i Windows 10.

Även om jag nu är nöjd med Miro ser jag gärna att andra alternativ kan komma med här i tråden!

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...