Jump to content

Recommended Posts

Posted

I eforum fick jag i våras ett tips på ett program jag efterlyste. Jag ville ha ett "Kanban-program" typ Trello, Taiga.io m.fl men helt fristående, utan krav på konto osv.

Tipset då var Portable Kanban och det var precis så enkelt som det jag efterlyste. Ja, eller, det fanns flera bra "finesser" där också men inget jag behövde och inget jag stördes av.

Eftersom nyttoprogram är lite av en hobby för mig tänkte jag att jag skulle hitta ett liknande fast för Linuxmiljö (bara för att...). Hittade då ett tillägg till webbläsaren - KanbanTab.
Fungerar precis så som jag vill ha det - enkelt utan lull-lull!

Behovet i Windowsmiljön upphörde i samband med att ett uppdrag upphörde men nu använder jag KanbanTab för lite annat!
Rekommenderas om det är tänkt att användas av en och samma person då det inte sker någon synk/molnlagring.
(För sådana saker använder jag gratis Dynalist)

• Thanks 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Fortsätter i ämnet då rubriken passar bra.

On 2022-11-16 at 15:34, Mikael63 sade:

Behovet i Windowsmiljön upphörde i samband med att ett uppdrag upphörde men nu använder jag KanbanTab för lite annat!
Rekommenderas om det är tänkt att användas av en och samma person då det inte sker någon synk/molnlagring.
(För sådana saker använder jag gratis Dynalist)

Tyckte att KanbanTab var till väldigt stor hjälp då det på senare tid blivit väldigt många bollar att hålla i luften. Kändes då lite "risky" att förlita sig på ett enkelt tillägg till en webbläsare, lokalt på en dator. Fick tips/förslag av en närstående att kolla på Miro.

Miro var en sån variant där man behöver registrera sig men jag valde det då jag antar att det är så för alla "större" tjänster av denna typ. Miro är fullspäckad med allehanda prylar och finns i en gratisversion och varianter med abonnemang. Egentligen inte min typ då men såg att man kunde välja in just "Kanban" som en sk. template till en "board". En board är, eller blev i mitt fall åtminstone, som en Whiteboard. Själva kanban-tavlan är så som jag vill ha den, ganska enkel och lättbegriplig, Där finns också möjlighet att sätta färger och det är en sån sak som man lätt "trillar dit på". Man får en tanke hur man ska nyttja dessa men sedan blir det, i längden, svårt att hålla på den disciplinen.

Den här whiteboarden erbjuder mycket mer och först tänkte jag vara tjurig (som är defaultläget) och inte använda annat än just kanban-tavlan men insåg att funktionen anteckningar (ungefär som kommentar i ex. Word) passade bra för vissa saker liksom även några "sticky notes" och till dessa även knyta an pilar. Finns en annan slags "Note" som jag inte har kollat på.

Gratisversionen erbjuder tre "boards" och jag använder en för en kund och en med lite annat stuk för övriga kunder, fast jag tror jag ska ordna enhetligt utseende.

Som en följd av att jag började använda Miro kunde jag där skriva de typ "dagboksanteckningar" jag tidigare använde Dynalist för varför jag så att säga flyttade innehållet från Dynalist till Miro. Kvar blev då några privata anteckningar, sådana jag en gång i tiden lyft över från Google Keep, och eftersom jag hade kvar en del i just Keep tog jag och flyttade tillbaks mina anteckningar till Keep. Dock lite mer samlat med mer text i varje "Notes".

Miro kan man köra som en Desktop vilket jag föredrar. För min "stämpelklocka" använder jag TMetric och efter tips härifrån AoW kan jag även köra den som en App.

Optimalt vore om det gick att hantera "kanban" och tid i en och samma app men det torde bli svårt.

Ser gärna att andra delger erfarenheter från liknade applikationer, både bra och dåliga sådana.

Edited by Mikael63
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...
Posted

Jag kan fylla på med att jag nu även har testat dessa:

Jira - Inte lika intuitiv och flexibel som Miro. Gav den två chanser

Taiga.io - Inte lika intuitiv och flexibel som Miro.

Trello - Inte lika intuitiv och flexibel som Miro.

Ovanstående tre är dock säkerligen kompetent nog för uppgiften men passade inte mig som har väldigt dåligt tålamod :rolleyes:

Jag blev nyfiken på Wekan som är open-source men där var det tydligen lite meck för att installera i Windows 10.

Även om jag nu är nöjd med Miro ser jag gärna att andra alternativ kan komma med här i tråden!

• Thanks 1
  • 1 year later...
Posted

Nu har jag haft problem med Miro. Ett problem som tycks ha funnits flera år bakåt i tid och ingen riktig lösning finns. Det var tre "cards" som hamnat på fel ställe och inte gick att flytta. Jag kunde dock kopiera dem och klistra in på rätt plats och sedan ta bort de som hamnat fel. Eller rätt plats, det fick jag gissa mig till...

Detta gjorde mig uppmärksam på hur beroende jag blivit av detta verktyg. Eftersom jag kör gratisvarianten finns ingen annan support att få än via dess "community".
Att betala 102 kr/månaden känner jag mig inte bekväm med. 400-500 som en engångssumma möjligen.

Kollade en vända till på alternativ men nu har kravet ökat, nu måste jag kunna importera från Miro och där kan jag endast exportera som csv.

Webbläsartillägget KanbanTab (som ju tycks vara fullt tillräckligt) kan importera (och exportera) som .json vilket inte är till någon hjälp.
Även där finns en "Premium" men det verkar inte vara skillnad gällande import.

Wekan finns nu i Microsoft Store men den verkar gå tungt. Import av csv är möjlig men inget tycks hända. Även Focalboard finns i Store men samma sak, inget händer när jag klickar på knappen för att importera.

Så ja, jag är verkligen intresserad av alternativ. 

Posted (edited)

Detta blev lite som Ockhams rakkniv...

Jag hade ju lösningen framför ögonen hela tiden. I första inlägget skriver jag:

On 2022-11-16 at 15:34, Mikael63 sade:

Tipset då var Portable Kanban och det var precis så enkelt som det jag efterlyste.

Jag hämtade det på nytt. Denna gång med mer fokus på export/import. I Portable Kanban kan man exportera till en CSV, fullt begriplig och editerbar i Excel. Import går också bra. Dessutom finns en backup/restore av databasen. Gissningsvis innehåller den mer, som inställningar mm.
Tillägg: Nä inte alla inställningar, endast några färgval.

Efter en "testexport" kunde jag med en del handpåläggning importera den av Miro exporterade CSV,n.

Portable Kanban har MASSOR med inställningar och det tog en del tid att åter köra handpåläggning då det visade sig att det som i programmet kallas 'Topic' inte var bra att använda som rubrik på varje kort. Dels är den inte sökbar och den är inte heller editerbar inifrån 'Task'. Den är kanske mera tänkt för ex. Privat/Jobb, eller för olika kunder, något som jag får ta mig en funderare på.. Tillägg: Nej, 'Tags' fungerar bättre för att ange kund.

Jag behöver även klura ut var jag ändrar färg/teckenfärg på varje 'Task'. (det finns även massor med färginställningar)

Senare tillägg: Jag bör kanske, för min egen del, förklara varför jag valde 'Tags' i stället för 'Topic':

Om man har många kunder men få uppdrag fungerar 'Topic' bättre för att ange kunden då detta är något som blir synligt med text på varje 'Task'.
I mitt fall med det omvända, få kunder med många uppdrag, skulle jag få texten "Kund 1" synligt på i princip alla 'Tasks', lite i onödan.

Med få kunder och många uppdrag är det då bättre med 'Tags' för kund eftersom man kan färgsätta dessa, något som visas diskret i vänsterkanten.

image.png.869a5d13909a09f73258fb2077e5ac05.png

Edited by Mikael63
inte topic
  • Thanks 1