Gå till innehåll

Filhanterare extra allt?


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Gör ett nytt försök att hitta en(1) filhanterare som uppfyller mina krav/önskemål som är:

  • Ska fungera i Linux Mint ('native', ej via Wine)
  • Ska gå att starta
  • Önskemål att kunna ha dubbla paneler
  • Ska kunna erbjuda alternativet att endast skriva över äldre filer om det finns filer med samma namn
  • Ska gå att enkelt skapa genvägar/bokmärken till valfria mappar och det måste då även fungera att klicka på en sådan genväg så att den mappen öppnas.
  • Ska gå att öppna programmets inställningar utan att programmet kraschar
  • Ska gå att använda utan att hela skrivbordsmiljön fryser
  • Om man byter enhet, alltså väljer att visa filer på ett USB-minne ska filerna på USB-minnet visas
  • Ska gå att högerklicka (eller på annat sätt) för att öppna en mapp som admin
  • Ska gå att välja att öppna en mapp i terminal eller
  • Önskemål att det finns en inbyggd terminal

 

Testat hittills och där något av ska-kraven inte uppfylls:

  • 4pane
  • Caja
  • Dolphin
  • DoubleCommander - 231007 se senare inlägg
  • emelFM2
  • Gnome-commander
  • Konqueror
  • Krusader- 231007 se senare inlägg
  • Midnight Commander
  • Nautilus
  • Nemo
  • PCManFM
  • Thunar
  • TuxCommander
  • worker
  • XFE


Dolphin ligger bäst till, där saknas möjligheten att öppna som admin men man kan välja att öppna med annat program och där välja Nemo (standard i Cinnamon) och där välja att öppna som admin. Tillägg: denna funktion finns efter att man installerat ett tillägg.

 

 



 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå bra märkligt detta med forum? Ofta hände samma sak på eforum som hände här, nyss...

Skriver ett inlägg där jag testat 16 olika applikationer. Efter att jag postat gör jag en snabbkoll till. Hittar då filhanteraren Polo och som verkar ha just extra allt!

Några ytterligare funktioner kan man få som plugin om man donerar $10.

Jo, en liten detalj.. någon sökfunktion har jag inte hittat men det kanske dyker upp så småningom. Thunar hade inte det från början heller.
Tillägg: nä sökfunktionen har varit som önskemål sedan 2017 men om man installerar Catfish (som eg. enbart söker) så kan man från Polo välja att Öppna med Catfish.

 

Redigerad av Mikael63
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
On 2023-01-21 at 21:26, Mikael63 sade:

Hittar då filhanteraren Polo och som verkar ha just extra allt!

Nja.. efter att ha använt Polo skarpt inser jag att den inte är så bra när den kommer till en fil den inte kan kopiera. Då avstannar all kopiering och man kan då få börja om från början.

On 2023-01-21 at 21:26, Mikael63 sade:

Catfish (som eg. enbart söker)

Catfish klarar inte av att söka i filinnehåll om det ex. är frågan om en .xlsx.

Där är det då bättre att använda Docfetcher.

Eller att helt enkelt slopa det första kravet och köra TotalCommander via Wine. Då får man det bästa verktyget som finns.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
  • Lösning
Postad (redigerade)

Uppdatering!

Efter att ha bytt OS till LMDE 6 testade jag med de två filhanterare som jag tycker är mest lik Total Commander dvs, Double Commander och Krusader,

  • Ska fungera i Linux Mint ('native', ej via Wine)
    Ja, båda
     
  • Ska gå att starta
    Ja, båda (kan tyckas vara konstigt krav men eftersom vissa andra testade enligt första inlägget inte startade så...)
     
  • Önskemål att kunna ha dubbla paneler
    Ja, båda
     
  • Ska kunna erbjuda alternativet att endast skriva över äldre filer om det finns filer med samma namn
    Ja, båda. DC en bättre dialog för det, likt TC
     
  • Ska gå att enkelt skapa genvägar/bokmärken till valfria mappar och det måste då även fungera att klicka på en sådan genväg så att den mappen öppnas.
    DC Nej. Krusader, ja med reservation för enkelt. Inte lika snabbt och enkelt som i TC men får duga
     
  • Ska gå att öppna programmets inställningar utan att programmet kraschar
    Ja, båda (kan tyckas vara konstigt krav men eftersom vissa andra testade enligt första inlägget kraschade så...)
     
  • Ska gå att använda utan att hela skrivbordsmiljön fryser
    Ja, båda (kan tyckas vara konstigt krav men eftersom vissa andra testade enligt första inlägget hade den egenheten så...)
     
  • Om man byter enhet, alltså väljer att visa filer på ett USB-minne ska filerna på USB-minnet visas
    Ja, båda (kan tyckas vara konstigt krav men eftersom vissa andra testade enligt första inlägget inte visade rätt innehåll så...)
     
  • Ska gå att högerklicka (eller på annat sätt) för att öppna en mapp som admin
    DC, nej inte vad jag kan hitta. Krusader, ja men det är den förvalda filhanteraren som då startas som admin. Om Krusader är förvald filhanterare startas en ny session av den.
    Tillägg, Krusader: Nej det startas inte en ny session. Den panel ("fönsterhalva") där man öppnat en katalog som admin är så att säga i adminläge tills dessa man byter till en annan katalog, även om man startar om Krusader vilket då medför att man uppmanas ange sitt lösen. detta då med inställningarna att minnas senaste valda kataloger/enheter.
     
  • Ska gå att välja att öppna en mapp i terminal
    Ja, båda
     
  • Önskemål att det finns en inbyggd terminal
    DC, Nej, inte vad jag kunde se. Krusader, Ja. Dolphin har också den funktionen.

Efter att nästan ha vant mig med Dolphin har jag nu avinstallerat den för att jag ska "tvingas" använda Krusader.

Krusader finns översatt till Svenska men det språkvalet fanns inte för DC.

 

Tillägg långt senare: Nja. borta bra men hemma bäst! Ingen slår Total Commander. Avinstallerat Krusader och installerat Wine + TC. Använder den förinstallerade Nemo för "vanligt" bruk och TC om det ska kopieras större mängder..

Tillägg ännu senare, 2024-04-07. TC fungerar som förväntat men det går jättesegt.

En större kopiering/backup där man bara vill skriva över äldre filer görs snabbast med rsync, ex.

rsync -av /home/användare/* /media/användare/SD/Säkerhetskopia/home/användare

eller via GUI,t Grsync.
 

Redigerad av Mikael63
rsync
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...