Gå till innehåll

Excel 2021: Ofullständig X-axel?


Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

16 timmar sedan, Hans Peter sade:

Jag har inga "Gränser".  Office 2021 är visst en lite-version av 365.

Nej, Office 2021 är ingen lite-version. 365 är en prenumerationsform, ingen specifik programversion, men prenumerationen gör att man kan få uppdateringar oftare än med utgåvorna för de köpta programmen, 2021, 2019, 2016 o.s.v.

Om uppdateringar bara innehåller smartare sätt att utföra något så blir det inget problem med att öppna filer i äldre versioner av programmen. Men om någon ny funktion också behöver ange data på nytt sätt i filerna så kan det väl bli knepigt om flera ska ta del av filer, om det ofta tillkommer nya sådana funktioner och några inte har de nya versionerna.

Office 2021 vs. Microsoft 365: Which One Should You Use? (makeuseof.com)
What's the difference between Microsoft 365 and Office 2021? - Microsoft Support
Whats the difference between Office 2019 and Office 365? - Optimum IT Consultancy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att du hade årskolumnen som x-axel också. Då behandlas hela x-axeln som text, oavsett var krysset sitter och då får man inget min/max.

Eftersom du har centrerat B-kolumnen går det inte att se om det är datum eller text. Men om du har riktiga datum i B-kolumnen men väljer att bara visa Månad och dag  så borde det bli som du vill om du bara använder B-kolumnen för x-axeln.

****************************************************

Jag skulle gör om diagrammet och bara använda B-kolumnen. Dvs strunta i årsangivelsen i A-kolumnen.

Den stora fördelen är att X-axeln blir en riktig datumaxel. Dvs det blir kortare avstånd mellan två mätningar som sker med en veckas mellanrum jämfört med två mätningar som sker med 2 månaders mellanrum.

Så här blir mina (nästan) slumpdata med textaxel:

image.png.4f7a0933ebc0e7f4f50861bdb97c249c.png

Samma data med datumaxel

image.png.3994556023d9ebfa4c49661465c98ba8.png

jag tvingade in kvartalsmätningar i början bara för att det skulle vara extra tydligt att avstånden blir fel med textaxel. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, MH-, det var ju spännande.

Jag har nog slarvat lite med informationen. Jag använder bara B-kolumnen för X-axeln. Genomgående med datumtyp 14-mar, UTOM för den första dagen på året som dyker upp i diagrammet. Den byter jag till datumtyp 2012-03-14 (och skriver in 2023-01-04 för hand) för att markera att det börjar ett nytt år.  A-kolumnen använder jag överhuvudtaget inte i det sammanhanget.

Ett utdrag ur datatabellen med det aktuella datumet kommer här:

1788875557_Skrmbild2023-02-21133739.jpg.e4362847b9837850c568fb3168c3d007.jpg

diagram.jpg.a61d4e76461b2026fc85793b16c37d31.jpg

Kan det förklara någonting? Eller går det att lösa mitt önskemål på något annat sätt?

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade din metod (med villkorsstyrd formatering vid årsskiften) innan jag svarade förut men lyckades inte "träffa rätt" med visningen.

I ditt fall misstänker jag att dina inmatningar har blivit text på något sätt eftersom du får fram "textaxel". Du kanske råkade få in ett mellanslag eller liknande vid inmatning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Trial and error. Genom att gå till Formatera axel > Etiketter > Ange intervallenhet har jag upptäckt att man kan påverka en "ofullständig" X-axel. Om det är rätt sätt att lösa mitt problem är jag högst osäker på, men  jag är i alla fall nöjd med resultatet. Tack för alla bidrag.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...