Gå till innehåll

USB-enheter kopplas från


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

*** reviderat/reducerat inlägg ***


Har en trådansluten mus, Corsair, ett trådlöst tangentbord (C), Logitech (L) (sån adapter, ej BT) samt ett trådanslutet makrotangentbord, ”SayoDevice” (S).

Om jag har C+L+S i en USB-hubb ansluten till antingen en USB-port i datorn eller i en USB-port i ”dockan” uppstår ibland ett kort avbrott, för alla USB-anslutningar. Man hör ”USB-ljudet” och jag ser på S att den har varit frånkopplad. Tiden för avbrottet är typ max en sekund men OS,et behöver också någon sekund innan enheterna fungerar. Avbrottet är dock tillräckligt långt, och sker tillräckligt ofta, för att påverka arbetet negativt.

Det blir ingen skillnad med en USB-hubb som har extern strömförsörjning. Alla tre enheterna tillsammans drar endast 0.16 A

Om jag flyttar S till datorns port och låter C+L sitta i hubb till dockan fungerar det bra.

Om jag flyttar antingen C eller L till datorns port och låter S tillsammans med den resterande enheten sitta i dockan uppstår också detta problem.

Varför blir det så här?
 

Redigerad av Mikael63
reducerat ner till det som är relevent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Uppdatering. Så här långt.

Man kan med fog anse att S (se ovan) har en aktiv del i detta. Jag har även testat med en annan S och resultatet blir detsamma. Om det är S som i sig är den som orsakar detta eller om S är känslig för störningar vet jag inte. Det kan faktiskt vara så att problemen har funnits/finns även utan S men "inte lika mycket". LED på S hjälper mig att se när en sådan störning har inträffat.

Problemet blev påtagligare när en USB-switch användes och egentligen var den inkopplad i ett läge innan det som jag nu beskriver i första inlägget. Då kunde man där se/konstatera att dessa avbrott inte stannade vid ett avbrott utan även ett byte mellan switchens lägen kunde ske. I det läget var tre datorer inkopplade.

Tog då och konfigurerade om allt. Plockade bort den tredje datorn. Kopplade in de båda andra datorerna till switchen men nu med USB-kabel försedd med ferriter i båda ändar. Har kört så en vecka och inte ett enda avbrott än så länge.

Eller jo, på sätt och vis. De båda datorerna var avstängda under helgen. Den ena datorns anslutning till min USB-switch går via den datorns "docka" och den tycks strömförsörja S eftersom dess LED lyser. Vid några tillfällen har jag sett att S har bytt färg och USB-switchens LED har slocknat, som att ingen dator är vald. Det här är dock inget som stör eftersom S+L+C då inte används.

Lite för tidigt än att anse att ferriterna är lösningen. Jag tänker testa med även den tredje datorn ansluten och jag kommer att vara "beredd" med lösa ferriter att snäppa över kablagen. (jag har ingen fler färdig kabel med ferriter)

Återkommer väl om en vecka igen!

Redigerad av Mikael63
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

I kväll blir det två veckor sedan jag började använda USB-kabel med ferriter. Ingen oavsiktlig frånkoppling har skett. Anser problemet vara löst men orsaken förblir okänd.

On 2023-03-23 at 09:00, Mikael63 sade:

Jag tänker testa med även den tredje datorn ansluten

Nej, jag har tänkt om där. Den tredje datorn är min privata Linuxmaskin. Jag kommer fortsättningsvis att använda ett "eget" tangentbord och en "egen" mus till denna, ansluten direkt (ej via den USB-switch jag har) Detta för att jag ska få lite variation, lite ergonomitänk om man så vill.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...