Gå till innehåll

Linux Portable?


Gå till lösning Löst av Hakinger,

Recommended Posts

Har av och till under de senaste veckorna testat detta med "portabla" Linux-distar. Alltså inte såna Live-USB som man skapar för att senare installera OS,et utan ett "färdigt" OS på ett USB-minne.

Slax är ett av dessa och det finns, eller fanns, jag vet inte riktigt vad som gäller, en version som bygger på Debian. Trevligt gränssnitt och jag har verkligen försökt ge det en ärlig chans men fick ge upp. Det var lite för mycket som fattades för min del.

Porteus är ett annat sådant men det gick likadant med den.

Puppy funkar ju så men likt alla andra gånger man testat Puppy så är den alldelses för rörig, alldeles för långt ifrån det Debian/Ubuntu jag är van vid.

Vill ha tips på andra sådana Linux-distar. Helst då Debian/Ubuntu-stuket.
Visst - det går ju att installera ex. Linux Mint på ett USB-minne men det ställer lite högre krav på minnesstorleken än de ovan och kan upplevas segt med USB 2.0.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade in MX-Linux lite mer angående detta med portable (har haft MX-Linux installerad på testdatorn varför jag vet att det är en helt okej dist.)

MX har färdiga verktyg för att skapa en ISO-fil och eller skapa ett USB-minne med den "färdiga"miljön man använder. Man kan alltså byta språk, tangentbordslayout, uppdatera, lägga till egen webbläsare osv. först för att då ha allt sådant klart när man startar upp USB-minnet. Dock visade det sig att det blir som alla andra sådana Live-USB - att det inte sparas något på minnet.

Kollade även Tiny Core Linux. Där kan man spara när man stänger av och då sparas åtminstone dokument. Även lösenordet till det trådlösa nätverket sparas men inte inställningen att ansluta automatiskt till det. Hittar fortfarande inte hur/om man kan byta tangentbordslayout till Svensk.

Det som slår mig för alla ovan listade Linuxdistributioner är att dokumentationen/infon på resp. sajt och forum är väldig gammal. Det verkar också vara långt mellan versioner för en del.

Vad är vitsen kanske ni undrar? Ja, den frågan har jag själv ställt mig. Såg dock (faktiskt) ett (1) användningsområde när jag var hemma hos svärgubben. Han använder en dator med Windows 10 och när jag skulle formatera en extern disk fick jag googla för att hitta hur man startar Diskhanteraren. Hade jag kunnat starta upp med Linux hade jag inte haft svårigheter med just en sådan åtgärd.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Hej Mikael,

Det finns ett val i MX-linux live Usb Maker när man skapar iso-filen att den ska vara "full featured mode - writable Live-USB" då då ska den komma ihåg vad du gjort.

 

Redigerad av Hakinger
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja det valet gjorde jag.

image.png.fd0c1ffd8b6e66ad9ba54e928b93ccd2.png

Eftersom det inte gick att spara något tänkte jag att man avsåg att själva USB-minnet skulle bli skrivbart, att andra partitioner skulle gå att använda.

 

Tillägg: Kanske minns fel, kanske blev det så att MX tog så lång tid på sig att starta upp från USB-minnet att jag gav upp...

Testar igen..

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag mindes rätt.

Med inställningen ovan sparas inte dokument, bakgrundsbild, lösen för wifi och inte heller tangentbordsinställningarna, något som inte följde med från den snapshot som skapades. Överlag är det inte mycket som översätts varför man lika gärna kan ha engelska överallt men tangentbordslayouten vill jag ska vara svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte är allt för lat kan man göra sig besväret att läsa vad som står på skärmen när man bootar med ovanstående "sticka"...🤪

Där står nämligen F5 Persist. Trycker man F5 får man frågor att besvara när det sedan startar upp.

Jag valde persist_all och - ja, då finns allt sparat!

OBS! Man måste komma ihåg att med F8 spara valet man gjorde under F5 om man vill att samma val ska vara förvalt nästa gång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...