plaincollar Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 När jag skall installera ett program så är jag ej behörig att lägga det i Program Files. Istället frågas om jag vill lägga till det i C:Användare/NN. Visst skall jag kunna installera i Program mappen? Går jag in på egenskaper/säkerhet så är jag som administratör inte behörig till något och som användare att läsa och visa innehåll. Ska mappen vara skrivskyddad? Win 8 //PC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 Går det att högerklicka på installationsfilen och välja Kör som administratör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plaincollar Posted October 19, 2023 Author Share Posted October 19, 2023 Har inte testat men enligt inställningarna så har jag som administratör mindre behörighet än som användare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 Nja, i alla fall i min dator (Windows 10 men det brukar inte skilja sig mot Windows 8 ) så är Särskilda behörigheter markerad för Administratörer och klickar man på Avancerat så ser man att Administratörer får Ändra själva Program-mappen och har Fullständig behörigheter till samtliga undermappar alltså mycket mer än bara Läsa och köra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plaincollar Posted October 19, 2023 Author Share Posted October 19, 2023 Stämmer. Administrators (namn/administrators) står två ggr. Fullständiga rättigheter resp ändra. Men du menar att jag måste köra som admin för att kunna installera på Program Files? Jag som user borde väl också kunna installera där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Cecilia Posted October 19, 2023 Solution Share Posted October 19, 2023 Det beror på hur programmet är gjort. Normalt kan ju användare installera program i Programmappen men gamla program fungerar inte alltid så bra i det avseendet och då kan det vara så att man måste ta till lite omvägar som att installera som administratör, ange att installationsfilen ska köras i kompatibilitetsläge eller installera i en av ens egna mappar typ i Dokument. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plaincollar Posted October 19, 2023 Author Share Posted October 19, 2023 Okey, tack då vet jag. Tror jag installerar som admin😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts