Jump to content

Ej behörig till Program Files

plaincollar
Go to solution Solved by Cecilia,

Recommended Posts

När jag skall installera ett program så är jag ej behörig att lägga det i Program Files. Istället frågas om jag vill lägga till det i C:Användare/NN. Visst skall jag kunna installera i Program mappen? Går jag in på egenskaper/säkerhet så är jag som administratör inte behörig till något och som användare att läsa och visa innehåll. Ska mappen vara skrivskyddad?

Win 8

//PC

Nja, i alla fall i min dator (Windows 10 men det brukar inte skilja sig mot Windows 8 ) så är Särskilda behörigheter markerad för Administratörer och klickar man på Avancerat så ser man att Administratörer får Ändra själva Program-mappen och har Fullständig behörigheter till samtliga undermappar alltså mycket mer än bara Läsa och köra.

• Solution

Det beror på hur programmet är gjort. Normalt kan ju användare installera program i Programmappen men gamla program fungerar inte alltid så bra i det avseendet och då kan det vara så att man måste ta till lite omvägar som att installera som administratör, ange att installationsfilen ska köras i kompatibilitetsläge eller installera i en av ens egna mappar typ i Dokument.