Gå till innehåll

"Bläckuppsamlaren är full" - larm från skrivare


kiwi01

Recommended Posts

Min skrivare är Canon PIXMA MG4250, inköpt 2016. För ca ett år sedan började skrivaren bete sig märkligt, textkvalitén var inte längre bra, vissa textrader kunde exempelvis luta bakåt, vissa bokstäver kunde verka skadade mm.
Skrivaren har en inbygg verktyg för felsökning, diagnostik och även en mängd reparationsprogram. (Det kanske alla har?)
Jag gjorde mitt bästa för att städa och reparera, viss förbättring åstadkoms men inte fullt ut.
Sedan dök meddelandet ”Bläckuppsamlaren är nästan full” som fortsätter med uppmaningen att trycka på OK om man ändå ville skriva ut. Det gjorde jag och hankade mig fram, just då var jag beroende av att kunna producera snygga dokument.


Läste mig till att uppsamlaren måste bytas ut, det kan man inte göra själv utan man kontaktar Canon som ombesörjer att skrivaren skickas till lämpligt ställe för åtgärd. Jag fick ställa frågan till Canon flera gånger om innan jag fick svar som sedan lydde att eftersom modellen hade utgått ur deras sortiment hade de inte längre möjlighet att erbjuda mig denna service. De ville så klart hellre att jag köper en ny, men det hade jag redan gjort. Tyvärr är jag inte nöjd med den.


Parallellt med det googlade jag uttrycket ovan och fick många träffar. Inte på företag eller liknande som skulle kunna åtgärda det, utan andra med hemskrivare som hade träffat på problemet. En av dem beskrev hur han själv bytte ut sin uppsamlare steg för steg från första skruv till den sista. Uppsamlaren är en slags bricka eller skål, på den ligger två st kuddar/dynor som suger upp bläck som spills varje gång man skriver ut. Att de inbyggda reparationsprogrammen slukar bläck ser man ju, men en stor del av det är spill som dynorna suger upp. Därför sägeer man att man inte ska köra de inbyggda reparationsprogrammen i onödan. 


Vad personen som jag just nämnde gjorde är att han öppnade skrivaren, skruvade loss brickan och de två dynorna, tvättade allesammans mycket noga och såg till att allesammans inklusive de två dynorna var snustorra innan han placerade  tillbaka dem. Skrivaren har varit som ny i två år nu. 

Jag har också funnit förklaring till något som har förbryllat mig, att min skrivare helt plötsligt började producera felfria utskrifter.
Den stod oanvänd under en lång period och fick chansen att torka! Inte bläcket i kassetterna utan de två dynorna har torkat.

Gissa om jag sugen på ”görasjälv” men nej, så modig är jag inte.
Känner ni till någon som har gjort det??

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...