Gå till innehåll

Tips & Trick för att sätta fokus på olika Teams-fönster?


Recommended Posts

Har ganska ofta svårt att snabbt hitta "rätt" Teamsfönster. Bland alla programfönster kan jag ha tre fönster med Teams;

1 Fönstret md Aktivitet, Chatt, Team osv
2 Fönster där ett möte pågår, där man ser de olika deltagarna
3 Fönster med delat innehåll (det någon annan delar)

Jag har visserligen tre skärmar men om man samtidigt behöver ha andra fönster aktiva blir det lite meck om man vill växla till ett specifikt fönster av de tre ovan.

Jag har via makrotangentbord och ett skript i Autohotkey möjligheten att växla till Teams men det blir då det senaste aktiva fönstret av de tre ovan. Jag skulle önska att man kan alternera/"toggla" mellan de tre inbördes.

Med 'Windows Spy for AHKv2' kan jag se att det är samma class och samma exe för dessa tre.

Finns någon annan metod än via Autohotkey kunna växla mellan dessa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fönster i Windows har olika egenskaper som identifierar det. Dels något som heter HWND, betyder Handle Window eller fönsterhandtag. Detta är inte idealiskt för att identifiera ett fönster då det är ett nummer som Windows skapar i samband med att fönstret skapas och detta nummer återanvänds mellan olika fönster när dom stängs och andra öppnas.

Sen har du Window Class, det är en text som utvecklaren av programmet själv styr över. Detta kan visa sig vara väldigt lämpligt då klassen ofta är unikt för både fönstret och programmet.

Det tredje är titeln på fönstret. I teams så har du exempelvis "Namn | Microsoft Teams" för en chat med en Namn.

Problemet med teams är att trots vad jag sa tidigare och vad du själv märkt så har Teams utvecklare återanvänt klassen mellan olika fönster. Och till råga på allt så bygger Teams på Chrome, så alla klasser är Chrome_WidgetWin_1, samma som Chrome och Microsoft Edge. Så ditt alternativ att identifiera fönster får bli titeln på fönstret. Så jag skulle nog göra så att du skriver ned fönstertitlarna i ett litet dokument under ett par dagar och ser om du kan hitta ett mönster för att identifiera olika fönster. Jag misstänker att det inte kommer gå så bra, men man vet aldrig.

Annars så får du klura på ett verktyg där man pekar på ett fönster, sparar undan HWND och sen ser om du kan använda det för att växla till fönstret. I stort sett alla API:er i Windows använder detta HWND, så kan du komma åt det så kan man sen anropa Windows API för att växla till fönstret. Utmaningen är som du redan märkt, hitta rätt fönster så man kan få tag på rätt handtag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-07 at 11:01, Mikael63 sade:

Ja det kanske räcker att ha ordet "chat", "möte" och "delat" som sträng att sätta fokus på. Är dock sjuk nu = Windows avstängd så det får bli senare försök.

Nej, men jag ska testa dessa lite mer skarpt sedan, när det är ett möte/samtal och det delas innehåll "i nytt".

https://support.microsoft.com/sv-se/office/kortkommandon-för-microsoft-teams-2e8e2a70-e8d8-4a19-949b-4c36dd5292d2?redirectSourcePath=%2fen-us%2farticle%2fMicrosoft-Teams-keyboard-shortcuts-c796cc2e-249a-4ec3-9cd7-00766905aa56

Ser att det krockar med mina tangentbordsgenvägar i Autohotkey..

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...