Gå till innehåll

Hjälp med lampkoppling


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Nu har jag lamp problem igen.

Denna är relativt ny. 

Verkar som om den tidigare ägaren har klippt av jorden som ska sitta i stommen, se bilder.
 

Hur sätter jag dit den och vad är den andra ”klon” som sticker upp? 

Ni har tidigare hjälpt mig med en liknande lampa och ett liknade problem. Stort tack på förhand. 

IMG_2192.jpeg

IMG_2195.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har möjlighet att byta ut ringkabelskon med en isolerad *) sådan så att jag kan använda avsedd presstång brukar jag använda en liten polygrip när jag först viker in "flärparna" och sedan pressar fast genom att ta långt in på käftarna där kraften blir stor. Man behöver pressa så hårt att man inte kan dra loss ledaren med fingrarna men inte så hårt att metallen smulas sönder. Bilderna tycks visa att kabelskorna är pressade genom ledarens isolering. Jag brukar alltid se till att det är ledarens koppar som jag klämmer fast. Ibland kan man behöva dubbelvika kopparen så att det stämmer bättre med kabelskon.

*) Denna behöver inte vara i isolerat utförande men den presstång jag har är endast designad för sådana kabelskor.

 

image.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mikael63 sade:

Om jag inte har möjlighet att byta ut ringkabelskon med en isolerad *) sådan så att jag kan använda avsedd presstång brukar jag använda en liten polygrip när jag först viker in "flärparna" och sedan pressar fast genom att ta långt in på käftarna där kraften blir stor. Man behöver pressa så hårt att man inte kan dra loss ledaren med fingrarna men inte så hårt att metallen smulas sönder. Bilderna tycks visa att kabelskorna är pressade genom ledarens isolering. Jag brukar alltid se till att det är ledarens koppar som jag klämmer fast. Ibland kan man behöva dubbelvika kopparen så att det stämmer bättre med kabelskon.

*) Denna behöver inte vara i isolerat utförande men den presstång jag har är endast designad för sådana kabelskor.

 

image.png

Förstår precis. Tack. Men det är som du kan se 2 kabelskor, men antar att det bara är i den ena den skall fästas? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...