Gå till innehåll

antiX Linux


Recommended Posts

Jag har tidigare, i flera omgångar, testat olika Linux distributioner och då med flera, eller snarare olika, anledningar.

En anledning har varit där man vill installera Linux men har en för gammal hårdvara för att kunna klara av moderna distributioner. (systemkraven)
Om jag minns rätt från en tråd på eforum hade jag testat antiX men ratat den, från ett nybörjarperspektiv, eftersom den hade på tok för många inställningar/menyposter.

Nu har jag testat igen, nu med antiX 23 "Full".

Ja, om man gör som jag troligen har gjort tidigare och väljer "default" skrivbordshanterare får man IceWM.

Förklaring kanske:
I antiX 23 medföljer, och installeras, det tre olika skrivbordshanterare och det finns tre olika varianter av vardera. Man kan enkelt växla mellan dessa inifrån den miljö man valt (man behöver inte logga om). Default är alltså IceWM, eller egentligen en av de tre varianterna av den. När jag kollar i menyn blir jag påmind om vad jag menade tidigare.

Det bekräftas också av "Cons" här:
https://www.slant.co/topics/390/viewpoints/51/~best-window-managers-for-linux~icewm
 

Citat

Menu is overcategorised

De andra är Fluxbox
https://www.slant.co/topics/390/viewpoints/11/~best-window-managers-for-linux~fluxbox

och JWM
https://www.slant.co/topics/390/viewpoints/9/~best-window-managers-for-linux~jwm

Skillnaderna mellan de olika varianterna har jag inte riktigt koll på. (Har inte utforskat)

antiX har liksom MX-Linux bra verktyg. En (1) kontrollpanel man utgår från. Ta bort och lägga till mjukvaror är mycket enkelt.

Jag kör antiX på samma hårdvara där jag tidigare testat Zorin & MX-Linux och jag upplever antiX som snabbare än de båda andra men då har jag ju bara klickat runt bland olika menyposter/inställningar. Kan kanske vara ett slags önsketänkande. Något jag märkte med Zorin var att grafiken inte riktigt hängde med och här i antiX är det en del webbsidor som inte lirar med Chromium. Jag trodde Chromium skulle vara lättare än Firefox men inte just i detta fall då. (Firefox är förinstallerad)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha "lekt" vidare ett tag med antiX har jag kommit till insikten att om man nu sitter med en sådan "klen" hårdvara att man behöver hitta ett "klent" operativsystem kommer användarupplevelsen att bli lidande, om man ex. tänkt använda datorn som en surf-/kontorsdator. Visst, man kan tänka sig en bärbar i garaget, att användas som ett anteckningsblock där man noterat däcktryck, hylsstorlek, åtdragningsmoment mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...