Gå till innehåll

Inifrån Zorin Os Lite 16.3 till datorns UEFI BIOS.


Recommended Posts

Från Zorin Os starthanterare till UEFI BIOS och inifrån Zorin Os till UEFI BIOS.

Jag har Grub Customizer installerat som hjäp till Zorin starthanterare i Zorin Os Lite 16.3.

Grub Customizer är installerat från fönstret Programvara.

När Zorin starthanterare visas efter start av datorn så finns det UEFI Firmware Settings att välja på om jag vill gå in i datorns UEFI BIOS. Se eventuell bild.

1-Starhanterare-Zorin22.jpg.98e5cda814d58ee83057a5c77bf308cb.jpg

I Zorin Os Lite så har jag gjort en desktop fil som heter uefi-reboot.desktop.

uefi-reboot.desktop har jag lagt i /usr/share/applications/.

Filen uefi-reboot.desktop gör så att det inifrån Zorin Os går att komma till datorns UEFI BIOS.

Om jag klickar på Start    Inställningar     UEFI Firmware Setup så startar Zorin Os om och jag hamnar i datorns BIOS.

uefi-reboot.desktop är gjord med programmet Textredigerare som på Zorin Os Lite 16.3 finns under Start   Tillbehör.

Desktop filen uefi-reboot.desktop innehåller texten enligt nedan:

 

[Desktop Entry]

Name=UEFI Firmware Setup (Reboot)

Comment=Access the motherboard configuration utility

Exec=systemctl reboot --firmware-setup

Icon=system-restart

Terminal=false

Type=Application

Categories=System;Settings;

 

Texten ovan är kopierad från Internet och jag har sparat den som en fil med programmet Textredigerare.

Filen ska sparas som uefi-reboot.desktop

Först sparade jag filen uefi-reboot.desktop till mappen /home/hp-kund/Dokument/. Se eventuell skärmbild.

2-reboot.jpg.6c916d3f7aff7641b9cc94dc9f71002d.jpg

Efter detta öppnade jag Terminalen med kortkommandot Ctrl+Alt+t och skrev in sudo Thunar i Terminalen, klickade på Enter, angav lösenordet och klickade en gång till på Enter.

Nu Öppnades filhanteraren Thunar med administratörskonto.

I filhanteraren med administratörskonto så kopierade jag filen uefi-reboot.desktop från mappen /home/hp-kund/Dokument/ till mappen /usr/share/applications/.

Nu gjorde jag filen uefi-reboot.desktop körbar genom att först högerklicka på den och valde Egenskaper, Rättigheter, se eventuell skärmbild nedan. Stängde filhanteraren och Terminalen.

3-Krbar22.jpg.38368e3b259b15c764828652ac1783ce.jpg

 

Efter detta så fanns UEFI Firmware Setup under Start   Inställningar. Se eventuell skärmbild nedan.

 

4-UEFIFirmwareSetup-22.jpg.38a4cffc4bec6156166a28d307663da1.jpg

Informationen om detta som jag skrivit, hittade jag på Internetsidan:

https://itsfoss.com/access-uefi-from-linux/

Internetsidan visade hur man gör filen uefi-reboot.desktop via Terminalen.

Jag är för osäker i Terminalen. Så därför gjorde jag ju filen på ett annat sätt.

Ni som vet hur detta görs i Terminalen kan kanske visa detta bättre än vad Internetsidan visar?

Kanske kan någon göra en Guide om: Inifrån Linux till UEFI BIOS?

Är detta ett säkert sätt att gå inifrån ett Linux Operativsystem till UEFI BIOS?

I vilka Linux Operativsystem fungerar detta?

Är detta ett osäkert och ointressant sätt att gå inifrån ett Linux Operativsystem till UEFI BIOS?

Finns det någon mer än mig som vågar och vill testa detta på ett Linux Operativsystem?

Kanske finns det de på forumet som redan provat detta? Kom gärna med åsikter om detta.

Jag antar att detta bara fungerar med UEFI BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...