Gå till innehåll

Kan inte säkerhetskopiera? (Linux Mint)


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Go kväll.

Edit: Ligger tråden fel, flytta den tack.

kom på att det var ett tag sedan jag gjort en säkerhetskopia här i Linux Mint (19.3) och startade "Verktyg för säkerhetskopiering". Men trots att det borde finnas plats (tog till och med bort några tidigare säkerhetkopior) så kommer jag inte förbi den inledande "beräkningen" i programmet, efter en kort stund kommer ett felmeddelande:

Skrmbild_2024-02-17_22-10-47.thumb.png.0ac4ac05593df5b1ac5cb78354be017e.png

Tog bort dessa filer men fick då problem med andra video filer.  Har aldrig haft problem förut. Disk programmet påstår att hårddisken (mekanisk) är OK. Är det bara jag som tänker fel och utrymmet ÄR slut? Har alltid klarat mig med att ersätta den senaste säkerhetskopian. (Filerna som felmeddelandet talar om är ganla oc kan exkluderas men jag kan inte exkludera Kataloger, bara filer... (Mycket plockande blir det).

Skrmbild_2024-02-17_22-12-44.thumb.png.bf1f3b04fb6972f629d6b9c23376be9e.png

Redigerad av MrSimALot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vilket filsystem använder du för enheten Backup?
Hur stor är varje enskild fil som du får felmeddelande på? *)

Tänker om det är FAT32 och filerna är ca 4 GB?

*) Tillägg.

Filerna behöver inte enskild vara för stor men den komprimerade backup-filen beräknas bli för stor.

**

OT: Support för 19.3 upphörde i fjol.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det skulle jag också tro: att filen blir för stor. Kan plocka bort några fler av mina gamla backuper (jag lägger oftare till än plockar bort...Tyvärr). Tyckte bara det var ovanligt att opieringen blev avbruten redan i detta tidiga skede. Normal sett brukar "testet" gå bra,  kopieringen gå igång men avstanna på grund av platsbrist. Det filer som listas är video filer av olika storlek. Har olika varianter (.mov .mp4 .vlc etc.Pp.).  Jag får kika på det igen. Ja, jag vet att disten är inaktuell. Gör det något? Och om det är allvarligt, hur fixar jag det? Jag har ju två OS på disken (SSD) och vill helst inte lägga in allt på nytt. 🫤

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago, Mikael63 said:

Så du har FAT32 som filsystem?

Jag visste väl att det var något jag glömde... 😥

Nä, Backup disken  har NTFS som filsystem. Kanske inte rätt val men det var så det blev vid den tidpunkten.

 

Skrmbild_2024-02-18_19-58-47.png.712470f0d0893f5a1acde6493d88a315.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Okej.

Kan du

1.  Manuellt kopiera en av de bråkande filerna till Backup?

2. Om inte - kan du kopiera samma fil till annan enhet?

3. Komprimera (högerklick) samma fil till Backup?

4. Om inget av ovanstående fungerar - kan du döpa om samma fil till något annat? (typ ta bort ett mellanslag eller lägga till ett tecken)

**

Vet inte nu vad nästa steg blir. Försöker om möjligt ringa in problemet.

2 timmar sedan, MrSimALot sade:

Ja, jag vet att disten är inaktuell. Gör det något? Och om det är allvarligt, hur fixar jag det?

Du går miste om uppdateringar inklusive säkerhetsuppdateringar. I övrigt spelar det kanske ingen roll, särskilt om du kör med gammal hårdvara.
Det har ju alltid gått att uppgradera inifrån Mint men om det fortfarande går när stödet för 19.3 är borta vet jag inte. Oavsett så var det inte en helt enkel procedur då det är en annan kodbas. Se https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/upgrade-to-mint-20.html

Tillägg: Om jag minns rätt var det flera egna tillagda program som avinstallerades under denna procedur. Då blev man förbaskad över detta men så här i efterhand förstår jag att det var nödvändigt, att vissa program inte skulle komma att lira med den nya kodbasen. Då avínstallerades dessa och man fick lägga tillbaks en nyare version som lirade med den nya kodbasen.

Redigerad av Mikael63
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som kanske är enklare men då utan att få veta varför är att du i dialogen för säkerhetskopiering exkluderar dessa nio filer, eller kanske de två katalogerna där dessa ligger. Sedan kopierar du dem manuellt, om det nu låter sig göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael. Var inte orolig, jag har inte ignorerat dig. 🙂

Jag skulle svarat redan igår men jag kände mig inte bra  så jag lät det vara. Men nu kikade jag och det räkte med att försöka flytta en av mp4 filerna.

Skrmbild_2024-02-20_18-13-19.png.c4a047610278542438603703d8e1f7c5.png

Så det var mindre plats kvar än jag trodde. Tog bort ett par säkerhetskopior till och nu kunde jag genomföra en säkerhetskopiering. 😀 Får nog städa lite eller skaffa en större disk...

Beträffande vårt lilla sidospår: Njae, att ha tre OS känns inte aktuellt. Då måste man ju "börja om" och kopiera över en massa filer för att slippa hoppa fram och tillbaka. Vet inte om man kan updatera till en nyare  på något sätt... Terminalen kanske... Jo, säkerhets uppdateringarna missar jag ju. Och det är ju aldrig bra. 🤔

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...