Gå till innehåll

Appen Foton


IT-hjälpen
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Jag har en besökare som har för liten hårddisk i sin laptop från Acer.

Han använder appen Foton och skulle vilja spara bilderna på en extern enhet.

Dessutom skulle han vilja ha den externa disken speglad i OneDrive.

Är detta möjligt?

mvh Mons Annér

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)
1 timme sedan, IT-hjälpen sade:

Jag har en besökare som har för liten hårddisk i sin laptop från Acer.

Han använder appen Foton och skulle vilja spara bilderna på en extern enhet.

Dessutom skulle han vilja ha den externa disken speglad i OneDrive.

Är detta möjligt?

mvh Mons Annér

Det är fullt möjligt att ha den externa disken speglad till OneDrive. Din besökare bör veta att den kostnadsfria storleken på OneDrive är 5GB. Skall den externa disken speglas till OneDrive och disken är större än 5GB är det nödvändigt för din besökare att betala för en större lagringsplats.

Alternativet är att byta disken i datorn till en större.

Redigerad av X-Men
Korrigerat angivelsen för den kostnadsfria storleken på OneDrive
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-02-20 at 16:09, X-Men sade:

Det är fullt möjligt att ha den externa disken speglad till OneDrive. Din besökare bör veta att den kostnadsfria storleken på OneDrive är 5GB. Skall den externa disken speglas till OneDrive och disken är större än 5GB är det nödvändigt för din besökare att betala för en större lagringsplats.

Alternativet är att byta disken i datorn till en större.

Tusen tack.

Jag förstår problematiken med OneDrive och 5GB

Är det en inställning i Foton där man väljer att spara bilderna på den externa hårddisken vid import från kameran? 

Redigerad av IT-hjälpen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-02-22 at 11:54, IT-hjälpen sade:

Tusen tack.

Jag förstår problematiken med OneDrive och 5GB

Är det en inställning i Foton där man väljer att spara bilderna på den externa hårddisken vid import från kameran? 

Jag kan inte hitta någon inställning i appen/programmet Foton där man kan välja direkt att importera bilder från en kamera till en extern disk. Vid import från en kamera är det Foton som "tar hand om" bilderna och de ligger mappen "Bilder" i din profil. Jag använder aldrig programmet Foton när jag hämtar bilder från en kamera. Jag ansluter minneskortet till en minneskortsläsare ansluten till datorn och kopierar/flyttar bilderna den vägen.

Enklast att få över bilderna till en extern disk, om du vill använda programmet/appen Foton är att du använder ett backupprogram. Ett sådan som är kostnadsfritt och mycket enkelt att använda är Cobian backup/Reflector. 

Med Cobian Reflector kan du skapa ett "jobb", d.v.s. en backupfunktion, där du klickar på en knapp så kopieras allt från mappen "Bilder" till den externa disken.
Du skapar först ett "jobb" där du anger att du vill kopiera innehållet i mappen Bilder och att det är den externa disken som är målet. Den externa disken skall vara ansluten till datorn när du skapar "jobbet", för enkelhetens skull. Skälet är att den externa disken får en enhetsbeteckning och den måste ha samma enhetsbeteckning när den ansluts, om den kopplas bort från datorn ibland.

När "jobbet" är skapat är det busenkelt att få allt innehåll i mappen "Bilder" till en extern disk.

Cobian Reflector kan du hämta här:

https://www.cobiansoft.com/cobianbackup.html

Den senaste versionen skapades den 13 februari 2024 (i år).

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mikael63 sade:

Cobian lever vidare

OT: Dumt ordval av mig, inser jag nu, då Cobian är efternamnet på den som skapade Cobian backup. Luis Cobian. Läste vid Umeå universitet har jag för mig.
Jag avsåg egentligen programmet.

Redigerad av Mikael63
OT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

OT: Dumt ordval av mig, inser jag nu, då Cobian är efternamnet på den som skapade Cobian backup. Luis Cobian. Läste vid Umeå universitet har jag för mig.
Jag avsåg egentligen programmet.

Ingen fara alls! Inte för min del då jag tolkade ditt svar som gällande för programmet.

Luis jobbar fortfarande (tror jag) vid Umeås universitet som programmerare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...